IEXGeld

Dossiers

Profiel

Reis geannuleerd: Moet ik een voucher accepteren?

Wordt je vakantie geannuleerd vanwege de coronapandemie, dan is de kans groot dat je een voucher krijgt aangeboden waarmee je later alsnog op reis kunt. Ben je verplicht om deze te accepteren?

Veel consumenten zien hun vakantie in rook opgaan door de coronapandemie. Wordt je reis geannuleerd, dan heb je er recht op teruggave van de reissom of de ticketprijs. Maar om te voorkomen dat enorme hoeveelheden geld uit het bedrijf worden onttrokken, bieden veel reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers aan. Dit zijn tegoedbonnen die je later, als de reisrestricties zijn opgeheven, kunt inwisselen voor een nieuwe vakantie.

KLM lag eerder deze maand onder vuur omdat het concern klanten wilde dwingen om een voucher te accepteren, in plaats van geld terug. Maar de luchtvaartmaatschappij is teruggefloten door de Europese Commissie. Volgens Europees recht moeten reizigers namelijk kunnen kiezen of ze hun geld terug krijgen of omboeken, als hun vlucht wordt geschrapt.

KLM bindt in

KLM biedt daarom klanten voor wie de vlucht op of na 15 mei is geannuleerd alsnog de mogelijkheid om geld terug te krijgen; wel met de disclaimer dat de verwerkingstijd langer kan duren dan gebruikelijk. Je moet dus geduld hebben.

Om klanten te verleiden om toch te kiezen voor een tegoedbon, biedt KLM nu vouchers aan met een 15% hogere waarde dan de oorspronkelijke ticketprijs. Heb je na twaalf maanden je voucher nog niet ingewisseld, dan krijg je alsnog je geld terug.

Lees ook: Reis annuleren vanwege coronavirus? Dit zijn je rechten

Hoe zit het eigenlijk met vouchers? Wat zijn je rechten? En welke risico’s loop je als je zo'n tegoedbon van de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij accepteert? We vroegen het aan Sjaak Drinkenburg en Sander van Dijk, juristen van juridisch dienstverlener DAS.

Moet je een voucher accepteren?

“Je hebt in principe recht op terugbetaling bij annulering. De vliegtuigmaatschappij kan je niet dwingen de voucher te accepteren. Je hebt zelf de keuze. Je kunt de voucher ook accepteren om eventueel later alsnog te besluiten geld terug te vragen.

Er is wel een roep om het accepteren van vouchers aantrekkelijker te maken, door bijvoorbeeld een langere geldigheidsduur dan een jaar of een garantstelling door de overheid.”

Wat kun je doen als die voucher wordt geweigerd?

“Als je de voucher weigert en de reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij wil echt niet je geld teruggeven, dan zal je ze uiteindelijk moeten dagvaarden en komt het wellicht aan op een rechtszaak. Dit kan wel maanden in beslag nemen, dus het is geen middel om snel je geld terug te krijgen.”

Wat kost zo’n rechtszaak?

“Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kost het je niets, op een mogelijk eigen risico na (afhankelijk van de voorwaarden van je verzekering), mits de gebeurtenis onder de dekking van de polis valt. Alle kosten worden dan tot aan het kostenmaximum vergoed. Controleer wel altijd goed wat er precies in de polisvoorwaarden staat vermeld.”

Maak je een goede kans?

“We hebben het hier over dwingend Nederlands recht, wat weer gebaseerd is op Europees recht, dus er is wel een goede kans van slagen. Wel moeten consumenten beseffen dat met een rechtszaak veel tijd gemoeid is.”

Lees ook: Vakantiegeld in coronatijd: zo kun je dit het best besteden

Stel dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat en je hebt een voucher: ben je dat tegoed dan kwijt?

“Ja, je kunt ervan uitgaan dat je dan je tegoed kwijt bent. Als consument sta je helemaal achter in de rij bij schuldeisers. Er wordt wel door onder andere de Consumentenbond een beroep gedaan op de overheid om garant te staan voor dergelijke vouchers en reissommen. Het is echter maar zeer de vraag of dit daadwerkelijk gaat gebeuren.”

Kan een reisorganisatie je verplichten om de resterende aanbetaling te doen als een pakketreis is geannuleerd vanwege de coronapandemie?

“Nee. Als bekend is dat de reis niet doorgaat, zul je ook niet (het restant) hoeven te betalen. Een eventuele aanbetaling moet door de reisorganisatie terug worden betaald.”

En hoe zit dat met reizen waarvan nog niet is bevestigd dat deze worden geannuleerd?

“Hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Dit hangt af van de situatie en specifieke voorwaarden die gelden. In principe gelden de normale regels. Is er bijvoorbeeld bepaald dat je uiterlijk twee weken voor vertrek de volledige reissom moet hebben voldaan, dan zul je dat moeten doen. Als het duidelijk is dat de reis niet door kan gaan, en er hoogstwaarschijnlijk geannuleerd wordt, kan het raadzaam zijn het restant (nog) niet te betalen. Let er wel goed op dat er dan inderdaad een negatief reisadvies geldt voor je bestemming of dat er niet wordt gevlogen.

Je kunt restbetalingen niet zomaar opschorten totdat je zeker weet of je pakketreis doorgaat. Maar betaal het restantbedrag niet eerder dan nodig en wacht daarmee tot de uiterste betaaldatum.

Overleg met de reisorganisatie of de uiterste betaaldatum ingekort kan worden naar een of twee weken voor vertrek. Veel reisorganisaties hebben daar begrip voor en werken er aan mee. Dit biedt voor beide partijen meer houvast en zekerheid.”

Check ook: Moet ik verplicht vakantiedagen opnemen in coronatijd?

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›