IEXGeld

Dossiers

Profiel

Zo krijg je geld terug bij een vertraagde vlucht

Lange rijen op schiphol, vliegtuig met motorproblemen, startbaanfile of gewoon je tandenborstel vergeten. Als je gaat vliegen kunnen er een hoop problemen zijn. Maar wist je dat wettelijk is vastgelegd dat je in bepaalde gevallen je geld terugkrijgt bij vertraging of annulering?

Dit alles staat in verordening 261/2004 van het Europees Parlement. Dat neemt niet weg dat vliegtuigmaatschappijen het je zo moeilijk mogelijk zullen maken bij het terugvragen van je geld, zegt Het Parool. Maar als jij weet wat je rechten zijn wordt het al een stuk makkelijker.

Check ook: Het huidige vakantiesysteem moet op de schop

Vertraging

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet je vlucht aan een aantal kenmerken voldoen:

  • Vertraging van minimaal drie uur
  • Binnen Europa of aankomend in Europa en van een Europese maatschappij
  • Je hebt niet uiterlijk twee weken van te voren bericht gehad over de vertraging
  • Er zijn geen buitengewone omstandigheden. Denk aan een aanslag, staking of extreem weer.

Voldoe je aan deze eisen? Dan kun je zelfs een schadevergoeding eisen. Deze bedraagt 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 km, 400 euro voor alle Europese vluchten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km. Vloog je verder dan dat? Dan zelfs 600 euro.

Daarnaast heb je recht op verzorging; dus eten en drinken en indien nodig een hotelovernachting. Dit heeft geen impact op de hoogte van je schadevergoeding. Ook de prijs van je vliegticket is niet van invloed hierop. Het is én/én niet of/of. Hetzelfde geldt overigens voor een annulering. 

Check ook: Besparen op je vliegtickets: zeven tips

Claim indienen

Heb je een aantal uur in een troosteloze terminal moeten doorbrengen? Dan sta je vast te springen om die claim in te dienen (en weer thuis te zijn). Een claim indienen doe je bij de vliegtuigmaatschappij waarmee je vloog. Vaak gewoon op de website, al is het meestal even zoeken. Vergeet niet goed te kijken welke informatie je mee moet sturen.

Als je er zelf niet uitkomt kun je bijvoorbeeld je reisbureau, touroperator, reisverzekering of rechtsbijstandverzekering om hulp vragen. Soms zit daar ondersteuning bij. Ook de Consumentenbond geeft hier gratis advies.

Tip: ga niet in zee met commerciële 'vlucht vertraagd, geld terug' partijen via internet, dan ben je sowieso ongeveer één derde van je vergoeding kwijt. Beetje zonde geld. Zij hebben niet vijf uur in oncomfortabele vliegveldstoeltjes moeten zitten met drie jankende kinderen naast je.

Inspectie Leefomgeving en Transport

Kijk ook hier op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport voor een overzicht van jouw rechten bij vertraging of annulering. Je kunt daar in uitzonderlijke gevallen van dwarsliggende vliegtuigmaatschappijen ook een klacht indienen.

De originele tekst van de verordening vind je trouwens hier.

Check ook: Deze toeslagen maken je vliegtickets duur

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›