IEXGeld

Dossiers

Profiel

Deze toeslagen maken je vliegtickets duur

Vliegen wordt steeds goedkoper. Maar er zijn enkele vervelende kosten die voor een druk op de ticketprijzen zorgen: de toeslagen.

Een voorbeeldje. Je boekt twee retourtickets Parijs bij Transavia. Dit kost je voor de heenreis 142 euro. Daarover betaal je 24,34 euro aan luchthavenveiligheidstoeslag, 28,76 euro aan passagiersservicetoeslag en 1 euro geluidstoeslag. Je tickets exclusief deze kosten zijn dan in totaal 87,90 euro.

Voor de terugreis betaal je zelfs 34,30 euro aan luchthavenveiligheidstoeslag en 22,98 euro aan passagiersservicetoeslag op een totale prijs van twee tickets van 110 euro. Daarbovenop betaal je zelfs ook nog een solidariteitsbelasting van 2,26 euro.

Uitkomst van de rekensom: voor twee tickets had je exclusief de heffingen 138,36 euro betaald, in plaats van 252 euro. Dat is nogal een verschil. Wat houden deze toeslagen in, waar betaal je precies voor? (en: zijn die kosten nou echt nodig?)

Solidariteitsbelasting

Te beginnen met de solidariteitsbelasting. Het klinkt een beetje gek. De solidariteitsbelasting is een heffing waarmee via internationale gezondheidsprogramma's wordt geïnvesteerd in bestrijding van ziekten als aids, malaria en tuberculose.

Onder meer Frankrijk, Noorwegen en Groot-Brittannië brengen deze belasting in rekening. Nederland doet er niet aan mee. Volgens het Ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking heeft Nederland deze belasting niet nodig om te voldoen aan de internationale afspraak om een bepaald percentage van het BNP beschikbaar te stellen voor ontwikkelingssamenwerking.

In Duitsland stond de belasting ter discussie, omdat de heffing onwettig zou zijn. Recent werd een nieuwe vorm van de solidariteitstaks echter besproken om de kosten van de vluchtelingencrisis mee op te kunnen vangen.

Lees ook: Hier heb je recht op als je vlucht vertraagd is

Meer belastingen

Verder is er de passagiersservicetoeslag en de veiligheidstoeslag, waarvan de hoogte wordt bepaald door de luchthaven. De eerstgenoemde toeslag is bedoeld voor de aanleg, het onderhoud en het schoonhouden van alle faciliteiten in de terminals. Met de tweede toeslag betaal je voor de beveiliging en het controleren van hand- en ruimbagage.

Ook is er nog de geluidstoeslag, waarmee wordt geïnvesteerd in het isoleren van de luchthaven of van woningen rond de luchthaven. Is deze toeslag nodig? Er is kritiek, mede vanwege de terughoudendheid van de sector om mee te betalen aan huis-isolerende maatregelen.

Toch vindt er al sinds 1984 het Project Geluidsisolatie Schiphol plaats. Gedurende drie perioden werden circa 13.300 woningen van (extra) isolatie voorzien. Voor het derde project, dat liep van 2006 tot 2011, werd alleen al 74,3 miljoen euro gereserveerd. Grote kans dat jij daar een beetje aan mee hebt betaald.

Er zijn nog meer belastingen en toeslagen die in rekening gebracht kunnen worden, maar het is niet altijd duidelijk wat je betaalt en waarvoor dat is. Dat komt vooral doordat de prijsopbouw van vliegtickets niet bepaald transparant is.

Lees ook: Vier tips om te besparen op je vliegtickets

Reacties

1 Reactie Omlaag ↓

Aantal posts per pagina:  20 50 100

  1. ljjls 15 dec 2015 om 16:39 0
    Elke vorm van belasting en heffing is arbitrair, zinloze discussie

1 Reactie Omhoog ↑

Lees ook:

Stedentrip duur? Niet met deze 7 tips

De zomer leent zich goed voor een stedentrip. Door slimme keuzes te make... Lees verder ›