IEXGeld

Dossiers

Profiel

Zo kun je het beste omgaan met baanonzekerheid

Er heerst veel onzekerheid op de arbeidsmarkt door de coronacrisis. Hoe ga je daar als werknemer mee om?

De coronacrisis treft veel bedrijven in het hart en dat gaat onherroepelijk gepaard met ontslagen. Door een verlies aan productie staan de komende twee jaar bijvoorbeeld ongeveer 40.000 banen op de tocht in de bouw. De Amsterdamse economie is bovendien extra gevoelig voor de huidige crisis. Naar schatting wordt bijna een derde van de banen in de regio bedreigd door de huidige lockdown-maatregelen, aldus het Parool. Het gaat om 376.000 arbeidsplaatsen die mogelijk verdwijnen als er geen financiële steun komt.

Hoe ga je als werknemer om met zoveel onzekerheid over je baan? Er zijn wat manieren om de klap van een eventueel ontslag op te vangen? Ze komen over het algemeen neer op het beoordelen van je financiële situatie en het maken van plannen om je de crisis door te loodsen. Wij geven vier tips.

1. Maak geld vrij en spaar meer

Zorg dat je wat geld vrijmaakt, door een overzicht te maken van de noodzakelijke, vaste kosten en de variabele kosten die je niet per definitie hoeft te maken. Zet de meest essentiële kosten bovenaan je lijst, denk aan voeding, huur en verzekeringen. De niet-noodzakelijke posten komen onderaan, bijvoorbeeld streamingdiensten als Spotify en Netflix. Bekijk kritisch welke kosten echt nodig zijn en breng de rest van de kosten zoveel mogelijk terug. Op deze manier kun je goed bijhouden hoe en waaraan je je geld uitgeeft. 

Lees ook: 1 op 5 zelfstandigen had voor crisis buffer van hooguit 3 maanden

Stel grote uitgaven uit en als je er ruimte voor hebt, spaar dan wat meer. En kijk ook of je ergens korting op kunt kijken. Mogelijk heb je al jarenlang hetzelfde telefoonabonnement en is het voordeliger om over te stappen op een ander abonnement. 

2. Regel iets anders

Hoewel veel bedrijven hun personeelsbestand terugschroeven of tijdelijk geen nieuw personeel aannemen, zijn er ook ondernemingen die juist nu jouw hulp goed kunnen gebruiken. Dus een andere baan hoef je niet volledig uit te sluiten.

Denk eens na over de manieren waarop je je kennis en vaardigheden kunt gebruiken in andere sectoren, waar de vraag naar nieuw personeel hoog is. Misschien kun je wat kennis bijspijkeren online.

Vanwege de coronacrisis worden cursussen soms met flinke korting (of zelfs gratis) aangeboden. Het is altijd goed om na te denken over een plan B of C, ook buiten crisistijd om. Zorg in de tussentijd dat je LinkedIn-profiel up-to-date is en blijf in contact met je connecties.

3. Hypotheek oversluiten

Ben je in het bezit van een huis? Wellicht ben je voordeliger uit door je hypotheek over te sluiten. Dit kost geld, maar kan zichzelf ook weer terugverdienen. Wellicht kun je een lagere rente krijgen op je hypotheek en dat betekent dat de maandlasten worden verlicht. Als je heel onzeker bent over je baan dan kun je dit besluiten.

Bedenk wel dat het beëindigen van je oude hypotheek gepaard gaat met kosten en dat het daarom een tijdje kan duren voordat je die kosten eruit hebt.

Je kunt bij je bank ook een lening aanvragen. Geld lenen kan soms even nodig zijn als financieel steuntje in de rug, maar let erop dat de lening nooit een blok aan je been wordt. Spring hier verantwoordelijk mee om en wees voorzichtig, voordat je jezelf te diep in de schulden werkt.    

Lees ook: Rood staan is nu goedkoper. Maar pas hier wel voor op

4. Doe er een extra stapje bij

Ben je nog aan het werk? Zorg dan dat je er een stapje bij doet, om te laten zien dat je achter het bedrijf staat. Wellicht kun je een handje helpen bij andere onderdelen van de organisatie, om te laten zien dat je flexibel inzetbaar bent. Denk mee met het bedrijf en zorg dat het werk dat je verricht zichtbaar is. Vraag naar meer werk en uitdagingen en wees bereid om af en toe over te werken als dat nodig is. Daar pluk je hopelijk lang de vruchten van.

Lees ook: Wat betekent het coronavirus voor je pensioen?

Lees ook:

Aandelen verkopen om huis te kopen: slim idee?

Er zijn meerdere factoren om rekening mee te houden. Lees verder ›