IEXGeld

Dossiers

Profiel

Boete uit het buitenland? In de prullenbak gooien is riskant

Te hard rijden, een verboden milieuzone inrijden, achter het stuur met een flinke slok op… Ook op een buitenlandse vakantie kun je worden betrapt voor een verkeersovertreding. Wie denkt dat hij de dans wel kan ontspringen, komt bedrogen uit, waarschuwt juridisch dienstverlener DAS. Daarom kun je de boete het best gewoon betalen, want anders kunnen de kosten flink oplopen.

Al is de vakantieganger nog zo snel, justitie achterhaalt hem wel. Ook over de grens zijn verkeersagenten actief om verkeersovertreders op te sporen.

Tot enkele jaren geleden wisten de meeste Nederlanders de dans te ontspringen. Maar gokken dat het wel los loopt als een buitenlandse boete op je mat valt, heeft nu geen zin meer, waarschuwt Mireille Detrixhe, medewerker Corporate Communicatie bij juridisch dienstverlener DAS. “Sterker nog, je kunt te maken krijgen met verhogingen en uiteindelijk met de deurwaarder.”

Uitwisseling kentekengegevens

Ze wijst erop dat landen uit de Europese Unie voertuiggegevens mogen opvragen uit het Nederlandse kentekenregister van de RDW. Ze innen de boete in eerste instantie zelf, maar als betaling uitblijft, neemt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in Nederland die taak over.

De afspraken tussen de Europese lidstaten voor het opvragen van kentekengegevens gelden voor acht overtredingen:

  1. rijden met een te hoge snelheid
  2. niet dragen van een veiligheidsgordel
  3. door rood licht rijden
  4. rijden onder invloed van alcohol
  5. rijden onder invloed van drugs
  6. niet dragen van een veiligheidshelm
  7. gebruiken van een verboden rijstrook
  8. gebruik van een telefoon achter het stuur

Autovrije zones

DAS krijgt de meeste telefoontjes van klanten over boetes voor snelheidsovertredingen. “Die zijn in elk land wel aan controle en vervolging onderworpen”, zegt Detrixhe.

Op een goede tweede plaats staan boetes wegens rijden in autovrije zones. Vooral veel toeristen die een uitstapje maken naar een Italiaanse stad komen hierdoor in problemen. “Deze borden bestaan in Nederland niet, dus veel vakantiegangers herkennen ze niet. Bovendien zijn ze niet altijd zichtbaar”, licht Detrixhe toe.

Een bijkomend probleem is dat als je eenmaal in zo’n zone zit, je meerdere keren achter elkaar kan worden geflitst. “Dat kost je ongeveer 120 euro per keer. Een uitspraak van de Hoge Raad wijst uit dat dat is toegestaan. Dus je kunt er geen bezwaar tegen maken dat je meerder malen wordt bestraft voor hetzelfde vergrijp.”

Ook overtredingen van regels over tolheffing en milieuzones in steden zorgen vaak voor onduidelijkheid, aangezien de regels per land behoorlijk kunnen verschillen.

Zwitserland: boete afhankelijk van autowaarde

Ook de boetebedragen kunnen behoorlijk afwijken van de situatie in Nederland, vertelt Detrixhe. Zo wordt in Zwitserland bij ernstiger overtredingen (bijvoorbeeld als je veertig kilometer te hard rijdt binnen de bebouwde kom) het boetebedrag berekend aan de hand van je inkomen. Als je je inkomen niet doorgeeft, wordt een inschatting gemaakt, op basis van de auto waarin je rijdt. De bestuurder van een Fiat Panda zal daar waarschijnlijk gunstiger uitkomen dan de eigenaar van een Maserati, legt Detrixhe uit. Uiteraard kun je wel bezwaar maken tegen de inschatting, mits je alsnog je inkomensgegevens doorgeeft.

Maak tijdig bezwaar…

Alleen als de boete zeker onterecht is (als je bijvoorbeeld echt niet op de plaats van het vergrijp bent geweest of als het niet jouw auto betreft) heeft het zin om bezwaar aan te tekenen. Je moet dit dan wel kunnen aantonen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering afgesloten, dan kan deze je daarbij helpen.

Op de boete staat hoe en wanneer je bezwaar kunt aantekenen. Dat moet in de taal van het land, maar volgens Detrixhe wordt een Engelstalig bezwaarschrift meestal ook geaccepteerd.

… of betaal

In andere gevallen adviseert Detrixhe om buitenlandse verkeersboetes gewoon te betalen, om hoge aanmanings- en incassokosten te voorkomen.

In alle gevallen is het cruciaal om de termijnen goed in de gaten te houden. “En let bij betaling van de boete ook goed op het juiste IBAN-nummer", vervolgt Detrixhe. "Je zal niet de eerste zijn die een onjuist kenmerk gebruikt, met een aanmaning tot gevolg.”

Check ook: Vakantie te duur? Deze tips maken je reis beter betaalbaar

Vind je toch een boete op je deurmat, maar twijfel je over de echtheid ervan, dan adviseert de ANWB om te checken of de volgende punten op de bekeuring staan:

  • naam en adres van de kentekenhouder/bestuurder
  • welke verkeersregel je hebt overtreden (met wetsartikel)
  • het boetebedrag en of je administratie- procedurekosten moet betalen
  • hoe je kunt betalen
  • wat de gevolgen zijn als je niet betaalt
  • welke beroepsmogelijkheden er zijn
  • de gegevens van de instantie die de boete heeft opgelegd (plus website)
  • naam van degene die de zaak behandelt

De bekeuring wordt per post naar het huisadres gestuurd; nooit per email. Twijfel je toch nog, bel dan met de instantie die de boete heeft opgelegd.

Goede voorbereiding is cruciaal

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Detrixhe adviseert daarom om goed voorbereid op vakantie te gaan. “Door de veranderde verkeersregels is dat harder nodig dan ooit. Controleer dus of je vooraf online een vignet moet aanvragen of het kenteken van de auto in het bewuste land aanmelden. En boek je boek je bijvoorbeeld een hotel in Florence, check dan vooraf of het hotel in een autovrije zone staat.”

De ANWB wijst erop dat toeristen in dat geval wel met de auto dit gebied mogen inrijden om hun bagage in- en uit te laden. Maar het hotel moet bij het in- en uitchecken wel het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor het in- en uitrijden bij parkeergarages in de zone. Om misverstanden te voorkomen, is het verstandig om te controleren of dit ook echt gebeurt. Verder adviseert de ANWB om voor de zekerheid het parkeerkaartje of de hotelrekening te bewaren, voor het geval je toch een boete krijgt.

Verdiep je ook in milieuzones in vakantie- en doorreislanden, zoals Duitsland. Je mag deze ‘Umweltzones’ alleen inrijden als je auto een milieusticker heeft. Sommige vervuilende auto’s zijn daar verboden.

Lees ook: Ziek op vakantie? Zo voorkom je een forse rekening achteraf

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Zorgpremies 2020: de highlights

Verschil tussen duurste en goedkoopste basispolis is ruim 230 euro per j... Lees verder ›