IEXGeld

Dossiers

Profiel

Banken moeten meer aandacht voor vrouwen hebben

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat de financiële dienstverlening niet bij hen aansluit. Zowel dames met een krappe beurs als vermogende vrouwen ervaren obstakels als het gaat om het regelen van de financiën.

Dat blijkt uit een onderzoek dat ABN Amro Inclusive Banking uitvoerde in samenwerking met onderzoeksbureau McKinsey.

Grotere afstand tot de bank

Een van de opvallendste uitkomsten is dat bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs denkt dat hun bank hen niet kan helpen bij het op orde krijgen van de financiën. Bij mannen in een vergelijkbare situatie is dat ‘slechts’ 40%. 

De vrouwen ervaren een grotere afstand tot hun bank dan de mannen in het onderzoek. Zij worstelen meer met geld opzij zetten voor later en zeggen ook vaker dat het hen aan kennis of opleiding ontbreekt om financiële producten te doorgronden. 

Ook vermogende vrouwen ervaren gemis

Wellicht opvallend is dat dit ook voor vermogende vrouwen geldt: twee op de drie vindt dat de financiële dienstverlening niet bij hun behoeften aansluit. Zo hebben zij bijvoorbeeld vaker de behoefte aan een beleggingsproducten met een langere horizon en zijn zij over het algemeen meer geïnteresseerd in duurzame investeringen of investeringen met een positieve maatschappelijke impact.

Volgens Chantal Korteweg, directeur Inclusive Banking bij ABN Amro, lopen vrouwen dus in alle geledingen van de samenleving, ongedacht hun inkomensniveau, tegen belemmeringen aan. "Een gebrek aan persoonlijk advies wordt door meerdere groepen vrouwen als een gemis ervaren."

We lopen €14 tot €30 miljard aan inkomsten mis

En dat is niet alleen een gevoel, het kost ook gewoon geld, zo maken we uit de woorden van Korteweg op. "Dit is echt een relevant onderwerp. Voorlopige berekeningen laten zien dat alleen al het terugbrengen van het aantal vrouwen met een krappe beurs tot een vergelijkbaar aantal mannen in dezelfde situatie, de samenleving jaarlijks tussen €14 en €30 miljard aan extra inkomsten kan opleveren."

Er is dus nog veel werk aan de winkel. De expert vindt dat alle spelers in het ecosysteem - banken, bedrijven, de overheid en maatschappelijke organisaties - moeten samenwerken om barries tot bankieren weg te nemen.

Inclusiever en toegankelijker

Daarbij steekt zij ook de hand in eigen boezem. "Wij moeten onze producten en diensten inclusiever en toegankelijker maken. daarbij is ook heldere communicatie van belang, en kunnen financiele trainingen helpen. Uiteindelijk kunnen we groter economisch potentieel benutten. Een win-win-stuatie."

Lees ook: Vrouwen beleggen anders - en beter - dan mannen

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Pelé-index: zo presteren je voetbalaandelen

Beleggen in voetbalaandelen? Beter van niet. "Gejuich in het stadion gaa... Lees verder ›