IEXGeld

Dossiers

Profiel

Recordaantal verzekeraarsfraudeurs gepakt. 3 bizarre voorbeelden

Nog nooit zijn er zoveel verzekeringsfraudeurs tegen de lamp gelopen als vorig jaar. Sommige verzekerden gaan behoorlijk ver om verzekeringsgeld los te peuteren, zo blijkt uit de voorbeelden die het Verbond van Verzekeraars noemt.

Verzekeraars hebben afgelopen jaar 12.879 gevallen van verzekeringsfraude ontdekt, blijkt uit cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars. Dat zijn er 12% meer dan in 2017 en meer dan ooit tevoren. In totaal was er ruim 82 miljoen euro mee gemoeid.

In circa driekwart van de onderzochte gevallen bleek er geen bewijs van fraude.

Ook ondernemers gaan niet vrijuit. Van de 2.500 onderzoeken naar mogelijke fraude met een zakelijke verzekering kon in 595 zaken worden aangetoond dat de klant de verzekeraar inderdaad probeerde te tillen.

Zwarte lijst

Voor de verzekerden die zijn betrapt, kunnen de gevolgen groot zijn. Uiteraard kun je de uitkering op je buik schrijven en moet je ten onterecht uitgekeerde schadeclaims terugbetalen. Maar verzekeraars kunnen ook de polis opzeggen en aangifte tegen je doen.

Daarnaast riskeer je opname op een zwarte lijst van alle verzekeraars: het Extern Verwijzingsregister van de stichting CIS. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om nog tegen een normaal tarief en gangbare voorwaarden een verzekering af te sluiten.

Onderzoekskosten verhaald

In veel gevallen brengt de verzekeraar ook de kosten in rekening die hij heeft moeten maken om de fraude op te sporen. Verzekeraars voeren sinds 2017 een lik-op-stukbeleid, waarbij een betrapte fraudeur via de SODA (Serviceorganisatie Directe Aansprakelijkheid) een factuur krijgt met een 'startbedrag' van 532 euro, als vergoeding voor de onderzoekskosten. Inmiddels hebben meer dan 2.000 fraudeurs zo'n rekening ontvangen; goed voor ruim 1 miljoen euro.

Verder doet het Verbond van Verzekeraars op dit moment mee aan een experiment waarbij bewezen gevallen vanverzekeringsfraude, zonder – of met beperkte – tussenkomst van de politie door de verzekeraar rechtstreeks kunnen worden aangeboden aan het Openbaar Ministerie. Het OM beslist vervolgens op basis van het dossier of de fraudezaak aan de strafrechter wordt voorgelegd.

Fraude kent veel gezichten

Verzekeringsfraude kan op verschillende manieren plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan het verdraaien of verzwijgen van de feiten, om een grotere kans te krijgen dat de verzekeraar de claim toewijst, het opvoeren van schadebedragen om meer geld binnen te slepen, het vervalsen van bonnetjes of afschriften of zelfs schade ensceneren. Zo zijn er ondernemers die een overval in scene hebben gezet of hun eigen bedrijfspand in brand hebben gestoken.

Bij de presentatie van de fraudecijfers geven de onderzoekers enkele bizarre voorbeelden van verzekeringsfraude, die aantonen hoe ver verzekerden soms kunnen gaan om schade te claimen. We lichten er drie uit.

1. Vervalste rouwkaart

Een consument boekt op 10 december een dure vakantie en sluit direct een reis- en annuleringsverzekering af. Vier dagen later, nog voor de reis is begonnen, belt hij naar zijn verzekeraar met de verdrietige mededeling dat zijn schoonmoeder op 12 december is overleden. Hij claimt 3.172 euro van zijn annuleringsverzekering.

De klant maakt echter een cruciale fout. Op de kaart staat een andere overlijdensdatum: 11 december. De verzekeraar ruikt onraad en doet extra onderzoek. Dan komt de aap uit de mouw: de rouwkaart is van internet geplukt en vervalst.

2. Oeps, verkeerde schoenen geclaimd

Een scooterrijdster komt naar eigen zeggen hard in botsing met een auto, waardoor haar dure jas, tas en peperdure Louis Vuitton-schoenen zijn beschadigd. Ze claimt echter geen nieuw paar schoenen voor haarzelf, maar een paar herenschoenen, in een veel grotere maat.

De verzekeraar vraagt hierop om foto's van de beschadigde jas en tas. Als de klant medewerking weigert, is dat voor de verzekeraar voldoende grond om haar volledige claim van 8.000 euro af te wijzen.

3. Tijdreizen

Een consument meldt zijn inboedelverzekeraar dat er tijdens zijn vakantie is ingebroken. De inbrekers hebben blijkbaar veel geluk gehad, want volgens de verzekerde is er allerlei peperdure apparatuur ontvreemdt. Hij claimt de schade en stuurt een aankoopnota mee.

De verzekeraar komt er echter achter dat de geclaimde apparatuur veel later op de markt is gekomen dan de datum waarop de inbraak zou hebben plaatsgevonden. Hierop wordt de totale claim - van maar liefst 45.000 euro - afgewezen.

Lees ook: Fors besparen op je verzekeringen? 5 tips

 

Lees ook:

Aandelen verkopen om huis te kopen: slim idee?

Er zijn meerdere factoren om rekening mee te houden. Lees verder ›