IEXGeld

Dossiers

Profiel

Mooi! Geen gedoe meer met je ledenpas bij sportschool Fit for Free

Kijk eens aan. Dit lezen we graag:

Even kort, ter verduidelijking: sportschoolketen Fit for Free kwam de afgelopen tijd vrij regelmatig in de publiciteit. Op een negatieve manier, welteverstaan. Bijvoorbeeld hier op IEXGeld.

Het bedrijf heeft zich namelijk niet bepaald geliefd gemaakt. Het liet klanten na opzegging maandelijks nog 2,95 euro betalen voor een kortingsprogramma, totdat zij hun sportpas hadden ingeleverd. En dat was vooraf nou niet echt duidelijk gecommuniceerd.

Soms kwamen ex-klanten zelfs ná inlevering van hun lidmaatschapsbewijs niet van dit programma en bijbehorende incasso af. Tot zover een greep uit de klachten.

Toezichthouder in actie, voorwaarden aangepast

De Consumentenbond en Tros Radar kregen dusdanig veel klachten van boze sporters, dat ze het bedrijf een tijd terug op de vingers tikten. Ook de teller op website Klacht.nl bleef oplopen, maar niks van dit alles zette Fit for Free aan tot actie.

Maar nu heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij de keten aangeklopt. En er - hopelijk voor eens en altijd - een stokje voor gestoken. De sportschool heeft de voorwaarden aangepast en verschillende beloftes gedaan:

  • Fit for Free heeft aangegeven dat de pas na opzegging niet meer ingeleverd hoeft te worden. Daarmee voorkom je, behalve dat je automatisch aan het kortingsprogramma vast blijft zitten, dat je de pas moet afkopen als je hem kwijt bent geraakt.

  • Als opzegger krijg je de keuze: wel of niet tegen betaling deelnemen aan het kortingsprogramma? Zo niet, dan stopt de sportschool de incasso.

  • De sportschool vroeg voorheen een vergoeding van dertien euro, als je binnen de bedenktijd van veertien dagen opzegde. Dat mag de keten nu niet meer doen.

  • En ook zijn de prijzen van verschillende soorten abonnementen aangepast op de website. Het was voorheen niet echt duidelijk wat de kosten voor een maandabonnement zijn als er per maand wordt betaald óf als dit per jaar gebeurt. Vanaf nu ben je beter geïnformeerd en dus kun je een betere keuze maken.

Serieuze veranderingen dus. Bart Combée van de Consumentenbond is er blij mee. "Soms is extra druk nodig om bedrijven in beweging te krijgen. We zijn blij dat Fit for Free haar beleid nu heeft aangepast," zegt hij. "En hopelijk leidt dat tot een fikse afname van het aantal klachten."

We gaan van verbetering uit. Wel raden we je aan zelf altijd goed in de gaten te (blijven) houden of je wordt behandeld zoals de bedoeling is. Niet alleen bij Fit for Free natuurlijk, ook elders. En is dat niet het geval, dan weet je Klacht.nl - of een ander meldpunt, zoals ConsuWijzer - te vinden. En schrijf vooral óók het bedrijf zelf aan.

Lees ook: De financiële kater van sportschool Fit for Free

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›