IEXGeld

Dossiers

Profiel

Zzp'er worden: een stappenplan

Van de werkzame beroepsbevolking is één op de tien mensen een zzp'er, ofwel een zelfstandige zonder personeel. Voor jezelf beginnen, is dat ook iets voor jou?

Lees ook: Zzp'er, maak een rekensommetje voor je je via payroll laat uitbetalen

Er komt aardig wat bij kijken en één standaard gebruiksaanwijzing is er niet. Om een idee te krijgen van wat je allemaal moet regelen kun je de volgende stappen checken - al dan niet in onderstaande volgorde.

1. Maak een ondernemingsplan

Verplicht is het niet, maar wel verstandig: een ondernemingsplan schrijven. Dan kun je je ideeën concreter maken.

Maak je een plan, dan dwing je jezelf na te denken over allerlei zaken die een rol zullen spelen. Wat wil je precies doen? Hoe kom je aan je klanten? En hoeveel geld heb je nodig om alles van de grond te krijgen? En... hoe gaat je bedrijf eigenlijk heten?

Bovendien kun je je ondernemingsplan gebruiken als je - eventueel - financiering wilt aanvragen. Want misschien heb je geld nodig om je onderneming te kunnen starten - afhankelijk van het soort werkzaamheden dat je gaat uitvoeren - en red je het niet (volledig) met eigen geld. Dan kun je misschien geld lenen, bij familie of vrienden of bij een bank, bijvoorbeeld. Er zijn verschillende leningen die je als zzp'er aan kunt gaan.

Hier vind je richtlijnen die je kunt gebruiken als je je plan gaat schrijven, en deze gaan specifiek over het financiële gedeelte ervan.

2. Kies een rechtsvorm

Je moet een rechtsvorm voor je bedrijf kiezen. De rechtsvorm is de juridische vorm waarin de onderneming is gegoten. Het bepaalt, onder andere, de aansprakelijkheid voor schulden en belastingverplichtingen.

Voorbeelden zijn een eenmanszaak, een besloten vennootschap (bv), een vennootschap onder firma (vof).

Veel zzp'ers kiezen voor de eenmanszaak, maar je kunt ook voor een andere vorm gaan. Let op: heb je een eenmanszaak, dan ben je zelf aansprakelijk voor eventuele schulden van je onderneming.

3. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Je moet je inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kost 50 euro (een eenmalige inschrijfvergoeding) en kan vanaf een week voordat je van start gaat.

Je kunt je inschrijving overigens wel eerder al voorbereiden, maar je krijgt niet eerder dan een week van te voren een KvK-nummer. De definitieve inschrijving vindt dan dus een week voordat je van start gaat plaats. Daar hoef je niet opnieuw voor naar de Kamer te gaan.

De Kamer van Koophandel geeft je inschrijving door aan de Belastingdienst; dat hoef je zelf dus niet te doen. Schrijf je je in in het handelsregister, dan krijg je ook een btw-nummer. Na inschrijving ben je ondernemer. Je hoeft je inschrijving niet te verlengen: je blijft ingeschreven totdat je jezelf weer uitschrijft.

4. Regel je verzekeringen

Dek risico's af door je te verzekeren. Privéverzekeringen zijn niet voldoende! Sterker: ze geven geen enkele dekking als je schade hebt die is ontstaan door bedrijfsmatige werkzaamheden, schrijft ZZP Nederland.

Zo heb je aan je persoonlijke wettelijke aansprakelijkheidsverzekering niets als het op je bedrijf aankomt. Wel is er de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven waarmee je risico's kunt afdekken. Ook is het verstandig om naar andere verzekeringen te kijken: verzekeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand, inboedel, diefstal zijn voorbeelden.

Dit is een overzicht met verschillende verzekeringen die je als zzp'er kunt afsluiten. Je hoeft ze natuurlijk niet (allemaal) af te sluiten.

5. Denk aan je administratie

De administratie is niet per se een leuk klusje, maar denk niet dat je dat later allemaal wel een keertje kunt regelen. Je bent bij wet verplicht een goede bedrijfsadministratie bij te houden. Bovendien is het ook voor jezelf handig: als je alles goed bijhoudt, heb je goed inzicht in hoe je zaken gaan.

Uit je administratie moet duidelijk naar voren komen hoeveel belasting je aan de belastingdienst moet afdragen. Je moet facturen die je zelf betaalt en uitschrijft bewaren, je moet uitgaven en ontvangsten op een rij hebben én een overzicht maken van privégebruik van goederen of diensten, schrijft ZZP Nederland. Op de site staat een overzicht met alles wat je in je administratie moet bijhouden.

6. Bepaal waar je je werkzaamheden gaat uitvoeren

Ga je je werkzaamheden (voornamelijk) bij klanten op locatie uitvoeren, kies je voor een bedrijfspand (of verzamelgebouw met meerdere zzp'ers) of werk je vanuit huis?

De Belastingdienst schrijft dat iemand die een bedrijf aan huis wil beginnen, eerst moet nagaan of dit past binnen het bestemmingsplan van de gemeente.

Soms moet je ook aan je gemeente doorgeven dat je vanuit huis werkt en misschien heb je een milieuvergunning nodig - bijvoorbeeld als je een autoleasebedrijf begint. Vraag bij je gemeente na wat de regels zijn. Wordt een deel van je huis een werkruimte, dan zijn de kosten ervan soms aftrekbaar. Of dat voor jou geldt kun je hier checken.

Check ook: De zzp-pagina van de Belastingdienst

Volgende keer verder gaan?

Sla je voortgang op en onthoud waar je gebleven bent.

Of

Maak een gratis account aan Ben je al lid? Log in

Gerelateerde Tools

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

CPB: Verbied bitcoin en andere crypto's

Een crash is onvermijdelijk, dus het kabinet moet nu ingrijpen, vindt CP... Lees verder ›