IEXGeld

Dossiers

Profiel

Platformen als Deliveroo en Uber bedreigen uitzendbranche

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers kunnen binnen één decennium 20 tot zelfs 70% van hun markt verliezen aan platformen. Technologische ontwikkeling en arbeidsregels zijn hierbij bepalend. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in een persbericht.

Door zelf als platform te gaan werken, kan de sector voorkomen dat ze markt verliest aan platformgiganten als LinkedIn of de spin-offs van Deliveroo en Uber, blijkt uit de analyse. Werving en selectie is nu nog vooral ‘mensenwerk’. Dit zal in de toekomst veranderen.

Online businessmodellen, zoals vacaturewebsites, online uitzendbureaus en sociale netwerken maken de tussenkomst van de flexbranche (uitzendbureaus, payrollers en bemiddelaars) nu al minder vaak nodig.

Platformen kunnen sneller, goedkoper en beter matchen

Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers.

Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en LinkedIn (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen. Als deze platformen zich het komende decennium richten op de werkmarkt, kan de huidige flexbranche haar rol grotendeels verliezen.

De kans dat een platform de bemiddelingsrol overneemt, verschilt per beroepsgroep. De kans is groter voor:

  • Beroepen waar platformisering veel voordelen biedt, namelijk als er sprake is van een hoog verloop, veel pieken en dalen in de vraag, een disbalans in vraag en aanbod en als er grote verschillen in kwalificaties bestaan tussen arbeidskrachten.
  • Beroepen die gemakkelijk te platformiseren zijn, omdat het werk repetitief is of het werk digitaal en op afstand van de werkgever kan worden uitgevoerd.

Het ING Economisch Bureau schat in dat in ieder geval 20% van de markt zal verschuiven van de traditionele flexbranche naar platformen. Schoonmakers, keukenhulpen of callcentermedewerkers zijn bijvoorbeeld goed via een platform te organiseren.

Dreiging platformgiganten hangt af van regels

Ook de huidige spelers kunnen die platformen ontwikkelen. Er zijn drie cruciale factoren: Met haar kennis van arbeidsregelgeving heeft de branche een concurrentievoordeel. Platformgiganten als LinkedIn en de spin-offs van Uber of Deliveroo zijn qua technologie in het voordeel.

De laatste troef is het netwerk. De platformgiganten hebben een wereldwijd netwerk en de capaciteit om op te schalen. De traditionele flexbranche zal het moeten hebben van de goede relaties met haar klanten.

Dit heeft natuurlijk ook effect op werknemers. Een effect dat mogelijk is, is bijvoorbeeld dat er minder werk zal zijn in de uitzendbranche. Er is minder vraag naar recruiters en tussenpersonen als technologie hun werk overneemt.  

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Aandelen verkopen om huis te kopen: slim idee?

Er zijn meerdere factoren om rekening mee te houden. Lees verder ›