De euro is duur. Ten opzichte van de dollar koerst de Europese munt op dit moment rond 1,20 en dat is een hoog niveau in vergelijking met de afgelopen jaren. Volgens analisten van Société Générale is het voor beleggers tijd om hun Europese aandelenportefeuille eens onder de loep te nemen.
Beginnen met beleggen? Klik hier voor onze handleiding
Strategen van de Franse bank stellen dat de correlatie tussen een sterke valuta en een zwakkere aandelenmarkt sterker is geworden sinds halverwege mei. Dit heeft geleid tot een verzwakking van Europese aandelen.
Een duurdere munt zorgt doorgaans voor tegenwind bij multinationals die hun goederen en diensten ook buiten Europa aanbieden.
Hoogste niveau in jaren
Zo daalde de Euro Stoxx 50 tussen halverwege mei en eind augustus met ruim 6%, terwijl de euro in dezelfde maand ruim 7% duurder werd ten opzichte van de dollar. In ruim 2,5 jaar koerste de euro niet zo hoog.
Dit betekent niet dat beleggers niet meer moeten beleggen in Europese aandelen. Er is volgens Société Générale nog steeds rendement te behalen in Europa, maar je moet wel even weten waar je moet zoeken.
"Om een portefeuille te beschermen gedurende een periode waarin de euro sterker wordt, ga je bij voorkeur op zoek naar Europese bedrijven die zich richten op hun thuismarkt of andere landen in de eurozone", aldus strategen van de Franse bank.
Lees ook: Rijk worden is vroeg beginnen
Omzet uit Europa
Dit betekent dus beleggen in bedrijven die het grootste deel van hun omzet realiseren in de eurozone. Dat beschermt je tegen wisselkoerseffecten.
Deutsche Wohnen, SFR, Telecom Italia en Bankinter zijn voorbeelden van ondernemingen die hun omzet volledig uit de eurozone halen.
Op het kooplijstje van Société Générale staan overigens Intesa Sanpaolo, Galp Energia, Fraport en het Nederlandse KPN. Deze bedrijven halen 99 tot 80% van hun omzet uit landen met de euro als betaalmiddel.
Consumentenvertrouwen
Een andere manier om de tegenwind door de euro te verminderen is door bedrijven te kopen die consumentengoederen aanbieden. Het idee is dat dergelijke ondernemingen profiteren van het gestegen consumentenvertrouwen als gevolg van een groeiende economie.
Ga dus voor bedrijven die zich richten op consumenten in de eurozone. Zij profiteren juist van een sterkere euro, omdat zij meer waar voor hun geld kunnen krijgen.
Société Générale noemt bedrijven als Mediaset, Zalando, Ryanair en Peugeot als voorbeelden.
Lees ook: Zes redenen om in een index te beleggen
Aandelen om te vermijden
Aan de andere kant zijn er ook aandelen die je beter kunt vermijden bij een duurdere euro. Denk aan Europese exporteurs, die in de afgelopen periode ondanks de duurdere euro toch nog redelijk presteerden op de beurzen.
Dit kan er volgens de analisten op duiden dat de markt de impact van de duurdere munt nog niet heeft in geprijsd. De kans op teleurstellingen bij het komende kwartaalcijferseizoen kan hierdoor volgens Société Générale hoog zijn.
Bij bedrijven die de meeste omzet realiseren buiten de eurozone, kun je denken aan ASML, Unilever of Philips.
Lees ook: Leren beleggen in aandelen: stel jezelf eerst deze vragen