IEXGeld

Dossiers

Profiel

De zes slechtste manieren om jezelf te presenteren

Jezelf goed presenteren op bijvoorbeeld het internet is belangrijk als je op zoek bent naar een nieuwe baan of nieuwe klussen als zzp'er. Veel mensen doen dat echter heel slecht.

Zoiets kan tegen je gaan werken. Je professionele reputatie lijdt eronder, en uiteindelijk ook je carrière. Liz Ryan, columnist bij Forbes, zette de zes slechtste manieren om jezelf te presenteren op een rij.

1. Jezelf een goeroe noemen

Jezelf een goeroe of expert noemen of jezelf beschrijven met de woorden strategisch en visionair zijn dingen die je doet als je niet zeker van je zaak bent, aldus Ryan. Volgens haar maak je op niemand indruk met die woorden.

Het is veel sterker en menselijker om gewoon je verhaal te vertellen op je LinkedIn-profiel. Schrijf je cv op alsof het een menselijke stem heeft. Dus schrijf niet: op resultaat gerichte professional met de focus op de bottom line, maar schrijf over jezelf in de ik-vorm.

Lees ook: Verwijder deze vier dingen van je LinkedIn-profiel

2. Aan 'zombiemarketing' doen

Bij zombiemarketing gebruik je saaie bedrijfs- en ambtenarentaal die velen leren op de werkvloer, maar waar je van af moet als je jezelf goed in de markt wil zetten.

Gebruik geen zinnen als: Gefocuste professional die goed is in het leiden van multi-functionele teams, die oplossingen ontwikkelt en waarde toevoegt door fantastische strategische initiatieven.

Dit soort zinnen komen onpersoonlijk over en doen je overkomen als een zombie of een robot, niet als een mens. Iedereen kan dit soort vervelende jargon gebruiken. Je bent veel meer dan een zombie.

3. Alleen over diploma's en certificaten praten

Tuurlijk, het is erg goed als je een master hebt behaald, maar praat niet alleen maar daar over. Er is nog veel meer belangrijk aan je carrière. Men wil weten wat je zag, wat je overkwam en wat je overwon in elke stap van je professionele carrière.

Check ook: Zo krijg je een beter cv (zonder te hoeven liegen)

4. Jezelf de beste noemen

Jezelf de beste, top of de enige in iets noemen is voor amateurs die zichzelf niet kunnen verkopen, meent Ryan. Deze strategie zal je niet helpen aan die baan die je wil of aan extra zzp-klussen.

5. Een opsomming maken van alles wat je kan

Alle dingen opsommen die je kan? Dat is geen slimme manier om jezelf neer te zetten. Toch zie je dit veel terug op LinkedIn-profielen: pr-, marketing-, klantenservice-, IT- en officemanagement-professional die nieuwe uitdaging zoekt. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Als je jezelf presenteert als iemand die àlles kan, krijg je uiteindelijk niks. Je moet juist inzetten op de functie die je echt wilt krijgen. Je kunt beter in één ding héél goed zijn, dan vanalles een beetje beheersen.

6. Jezelf een veranderaar noemen

Jezelf een veranderaar of een katalysator noemen is ook een grote fout. Deze termen zijn cliché en vertellen niks waardevols over jou. Vertel in plaats daarvan een persoonlijk verhaal.

Gebruik het woord ik, zoals mensen doen als ze iets over zichzelf vertellen. Zo vertel je een persoonlijk verhaal, waardoor anderen snappen wie je precies bent en wat jij doet op professioneel gebied.

Lees ook: Deze veertien fouten worden op LinkedIn vaak gemaakt

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

10 zaken die je moet weten over marktcorrecties

Na tien jaar lijkt de opmars van de beurzen te haperen. De angst voor ee... Lees verder ›