IEXGeld

Dossiers

Profiel

Waarom gaan bedrijven eigenlijk naar de beurs? Drie redenen.

Nog niet zo lang geleden gingen Ferrari en het Nederlandse trustkantoor Intertrust de beurs op. Ook vastgoedfonds WDP en dating-app Tinder ambiëren een beursnotering. Het klinkt interessant en groots, maar waarom kiezen bedrijven hier eigenlijk voor? Hieronder noem ik drie redenen. En: waar moet je op letten als je wilt beleggen in een nieuweling op de beurs?

1. Naamsbekendheid

Allereerst kan een beursgang - zeker voor een jong en dynamisch bedrijf - een mogelijkheid bieden om meer naamsbekendheid te krijgen. Een notering aan de beurs vergroot de zichtbaarheid op de markt en kan zo een positief effect hebben op de geloofwaardigheid.

Bij een beursgenoteerde onderneming denk je mogelijk al snel aan een solide, transparant bedrijf dat wil groeien en zich wil ontwikkelen. Dit gegeven kan de positie van de onderneming verbeteren ten opzichte van de bank of andere financiële instellingen, die eerder geneigd zijn om het bedrijf leningen te verschaffen.

Een onderneming moet bij een beursgang namelijk aan bepaalde eisen van transparantie en kwaliteitsstandaarden voldoen. Er geldt een rapportageverplichting en het bedrijf moet zodoende belangrijke informatie gaan delen met de buitenwereld - bijvoorbeeld met beleggers.

Soms zijn bedrijven zo ingericht dat zij al bij de beursgang aan die verplichtingen voldoen. Maar bij jonge ondernemingen komt het vaak voor dat een stap naar de beurs een gelegenheid biedt om de organisatiestructuur te verbeteren.

2. Op zoek naar geld

Maar de belangrijkste reden voor een bedrijf om naar de beurs te gaan is de zoektocht naar geld. Met het geld van aandeelhouders is er meer budget om bijvoorbeeld nieuwe manieren te vinden om producten te ontwikkelen, om uit te breiden of om een overname te financieren.

Eenmaal op de beurs is het voor een partij ook weer makkelijker om in de toekomst extra geld aan te trekken, bijvoorbeeld via een kapitaalverhoging of via het uitgeven van leningen. Dit verbetert de kaspositie van een bedrijf.

3. Oprichters en personeel

Een beursnotering heeft vaak ook een positief effect op zowel het aantrekken van goede nieuwe medewerkers en managers als het behouden van personeel. Het komt voor dat aan oprichters en medewerkers van het bedrijf personeelsaandelen worden uitgegeven.

Maar het is moeilijk om een objectieve prijs van die aandelen te bepalen als er geen beursnotering is, hetgeen het verkopen van aandelen bemoeilijkt. Na een beursgang is er wél een duidelijke reële prijs, waardoor het voor personeelsleden makkelijker wordt om een deel van hun aandelen te verkopen.

Bedrijven kunnen met een beursgang ook een deel van de nieuwe aandelen gebruiken om huidige werknemers te belonen. Daarmee kan een bedrijf werknemers voor een langere tijd gemotiveerd houden en aan zich binden.

Ook interessant voor beleggers

Een beursgang kan ook interessant zijn voor beleggers, omdat aandelen die voor het eerst worden verhandeld op de beurs regelmatig aantrekkelijk geprijsd zijn. Het bedrijf en de bank die de beursgang begeleidt willen het liefst van alle aandelen af, anders valt het beoogde budget om te groeien of om producten te ontwikkelen lager uit.

Beleggers moeten dan wel het idee hebben dat er genoeg ruimte is voor waardestijgingen van hun aandelen. Als er slechts beperkte ruimte is, zal het rendement minder hoog zijn. Als er daarnaast niemand geïnteresseerd blijkt in de beursgang, dan zal dat het sentiment rond dat aandeel ook niet goed doen. De Chinese internetgigant Alibaba en Ferrari maakten een vlekkeloos debuut, maar online kledingverkoper Zalando en startup-fabriek Rocket Internet konden op weinig bijval rekenen van beleggers.

Dure overnames

Wie in een nieuwkomer wil beleggen moet wel goed checken wat het exacte doel van een partij is om geld op te halen. De financiering van een overname, bijvoorbeeld, kan aandeelhouders in de kaart spelen, maar het kan een belegger ook juist geld kosten. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als een bedrijf te veel betaalt voor de overname.

Geïnteresseerde beleggers moeten in elk geval in het verleden van het bedrijf duiken en de volgende zaken nagaan:

  • Heeft het al overnames gedaan en waren die succesvol?
  • Heeft het bestuur in het verleden laten doorschemeren dat het geïnteresseerd is in specifieke partijen? Loop in dat geval dan even wat jaar- of halfjaarberichten van die partij na.

Kortom: voor een bedrijf kan een beursgang interessant zijn om verder te groeien, bijvoorbeeld door overnames te financieren of nieuwe producten te ontwikkelen.

Een notering kan ook een positief effect hebben op het aantrekken en behouden van nieuw personeel. Een belegger kan profiteren van de relatief lage prijs die aandelen bij een eerste handelssessie soms hebben. Maar zij moeten wel letten op het doel waarvoor het geld wordt gebruikt. De financiering van een overname kan namelijk ook geld kosten.

Gerelateerde Tools