IEXGeld

Dossiers

Profiel

Woekerpolis op de plank? Niet wachten tot je verzekeraar belt.

Regel één voor iedereen die zijn geldzaken een beetje op orde wil hebben is: Maak Je Post Open! Het zal je echt verbazen hoeveel onnodige boetes er moeten worden betaald of kansen er worden gemist door mensen die ergens in hun hoofd een mentale blokkade hebben opgeworpen tegen communicatie van hun bank of verzekeraar.

Als je een woekerpolis hebt heb je helemáál een reden om je post in de gaten te houden, want onder druk van de AFM zijn verzekeraars - mopperend, maar gezagsgetrouw - bezig om hun klanten aanpassingsregelingen en/of compensatie aan te bieden. Meestal per post, maar omdat de AFM óók weet dat financiële post te vaak in de prullenbak het archief verdwijnt, worden de verzekeraars nu ook aangespoord om klanten te gaan bellen. 

Eigenlijk is het maar raar. De verzekeraars moeten zo ongeveer meer moeite doen om hun klanten een verbeterde regeling te laten accepteren dan het ze destijds kostte om hun wanproducten aan de man te brengen!

Wacht niet op het telefoontje

Iedereen weet inmiddels dat de woekerpolissen niet deugden en iedereen vindt het terecht dat er compensatie voor komt, maar het onderwerp is zo complex en vermoeiend, dat veel mensen simpelweg niet op het idee komen om iets op te eisen - of soms niet eens weten dat dat kan. 

Wacht dus niet op dat telefoontje als je zo'n polis denkt te hebben. Als we de rapportages van de AFM moeten geloven kan dat ook nog wel even op zich laten wachten, hoe hard de toezichthouder er ook met de zweep achteraan zit. Het loont om je er even - echt, dat duurt niet lang - in te verdiepen voor je straks je aanbieder met een glad verhaal aan de lijn krijgt en maar gewoon ja zegt op alles wat er wordt voorgesteld.

Lees ook: Regel belangrijke zaken voor ze urgent worden

Hoe weet je of je een woekerpolis hebt? Eigenlijk valt zowat alles wat voor de financiële crisis, zeg tot en met 2007, werd aangeboden als beleggingspolis (voor hypotheken of pensioen, bijvoorbeeld) wel onder die noemer. Klachtenistituut Kifid heeft een mooi overzicht, per aanbieder en de stichting Woekerpolisproces bouwde er zelfs een handig tooltje voor. 

Als je dat weet kun je onder andere op de site van de AFM bekijken wat je mogelijkheden zijn. En daar naar handelen, uiteraard. Je verzekeraar hoort, met de adem van de AFM in de nek, netjes te doen wat er van hem wordt verwacht (en zo niet, dan horen we het graag bij IEXGeld).

Polisverkoper wordt toezichthouder

Blijft de vraag hoe het toch in hemelsnaam mogelijk is dat een hele generatie financiële consumenten zich zó heeft laten beetnemen door een hele generatie financiële productenverkopers, dat we meer dan tien jaar later nog lang niet klaar zijn met het lijmen van de brokken.

Wat dat betreft was het interview met AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven in tv-programma Buitenhof gisteren wel verhelderend. Als bestuurder van Nationale Nederlanden was ze ooit verantwoordelijk voor de verkoop van de gewraakte polissen, nu zit ze als toezichthouder de verzekeraars achter de vodden om over de brug te komen met compensatie. Op de vraag of ze spijt had van haar woekerverleden was Van Vroonhoven opvallend openhartig.

"Als consument die zelf een woekerpolis heeft vraag ik me af hoe het kan dat ik niet beter heb opgelet. [...] En als aanbieder hebben we destijds onvoldoende stilgestaan bij de vraag wat die producten eigenlijk doen voor klanten."

Voor passage woekerpolissen, zie vanaf 17:40

Warme broodjes

Waarmee ongeveer wel is samengevat hoe het ooit zo heeft kunnen komen. Aanbieders verdienden er goed aan, tussenpersonen verdienden er misschien nog wel beter aan en zowel de aanbieders als de beleggers geloofden (of hoopten) daadwerkelijk dat de beleggingsrendementen echt zo hoog zouden blijven als ze destijds waren. Want alleen zo kon het sommetje kloppen. 

Omdat het langetermijnproducten zijn kon het ook nog eens zo lang doorzieken. Als de bakker slecht brood verkoopt, zei Van Vroonhoven, komt er niemand brood meer halen. Ze bedoelde het als illustratie voor het belang van klanttevredenheid in de financiële sector.

Maar bakkers verkopen geen broodjes die je pas over dertig jaar mag opeten, zoals de financiële sector wel doet. En dan kan het lang duren voor je merkt dat die geurige warme broodjes eigenlijk hele nare misbaksels zijn. 

 Check ook: Waarom je bij beleggingen ALTIJD op kosten moet letten

Gerelateerde Tools

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Trap jij ook in deze psychologische valkuilen van beleggers?

Wie denkt dat beleggen een rationeel proces is, heeft het mis. Deze fout... Lees verder ›