IEXGeld

Dossiers

Profiel

In drie stappen een succesvolle internetondernemer

Heb je weleens opgezocht hoe je gemakkelijk geld kunt verdienen online? Je zal niet de enige zijn. Velen zien brood in het opzetten van een webshop of het ontwerpen van producten, maar hoe word je nou succesvol als internetondernemer? Deze drie stappen kun je zetten.

1. Richt je op de eerste duizend volgers 

Om een succesvolle internetondernemer te worden, heb je geen miljoenen fans nodig. Richt je op de duizend grootste liefhebbers van je product. Stel je bent goed in het ontwikkelen van speciale chips voor elektronische apparatuur. Misschien zoeken per maand maar vierhonderd mensen naar zo’n product. Hoeveel geld kun je verdienen door een product te verkopen dat maar door vierhonderd mensen per maand wordt opgezocht? Meer dan je denkt. 

De gedachte achter de duizend fans-theorie, is dat een echte fan bereid is om minstens 100 euro per jaar te besteden aan wat jij te bieden hebt. Zij kopen bijvoorbeeld het kunstwerk dat je hebt geschilderd of investeren in de speciale hondenkoekjes die je maakt. Echte internetondernemers richten zich eerst op het vinden van duizend liefhebbers, door hun vertrouwen te winnen via bijvoorbeeld contentmarketing. Denk aan het schrijven van blogs, spreken op seminars en het posten op sociale media. 

Lees ook: In 6 stappen van armoedig naar stinkend rijk

Omdat internet het mogelijk maakt om direct met je fans in contact te komen, nemen ze spullen ook direct van jou af en niet van een winkel als Bol.com. Bovendien hoef je ook niets aan kosten af te dragen als je op deze directe manier je spullen verkoopt. 

Duizend mensen die ieder jaar honderd euro voor je spullen betalen, brengt al gauw 100.000 euro per jaar in het laadje. Niet gek! En bovendien is de doelstelling van duizend fans voor velen een stuk realistischer dan een miljoen volgers. Veel internetondernemingen richten zich ook vaak op nichemarkten in plaats van de massa of zijn zo begonnen. Denk aan Facebook, dat zich in het begin richtte op enkele duizenden studenten aan de Harvard Universiteit. 

2. Denk niet aan opschalen

Veel beginnende ondernemers denken dat een product alleen maar succesvol of een ramp kan worden. Dat is niet helemaal waar. Zelfs als je een fantastisch product verkoopt, zal het een tijd duren voordat je een grote stap kunt maken. Denk niet meteen: ik moet meteen enorm veel producten verkopen om succesvol te kunnen zijn. 

Veel internetbedrijven zijn klein begonnen en dachten niet aan opschalen totdat ze minstens duizend volgers hadden. Daarna wordt (bijna) alles gemakkelijker en zal de mond-tot-mond reclame zijn vruchten afwerpen. Maak eerst vrienden en familie warm voor jouw product en de rest zal mogelijk volgen, is de gedachte. 

Lees ook: Zelf beleggen? Doe het veilig met deze negen tips

3. Zit de rit uit

Je staat bij een bushalte in Amsterdam te wachten waar doorgaans drie bussen vandaan vertrekken. Alle drie de bussen stoppen bij de eerste drie volgende haltes. 

Stel, de eerste drie haltes staan voor drie jaar in je leven. Tegen de tijd dat je bij de derde halte bent, realiseer je je misschien dat er nog veel meer mensen bij dezelfde halte staan. Allemaal doen ze hetzelfde werk. Je komt erachter dat het werk dat je in de afgelopen drie jaar hebt gedaan helemaal niet zo revolutionair was als dat je dacht: immers ben je erachter gekomen dat er nog veel meer mensen met dezelfde ideeën zijn. 

Je stapt gedesillusioneerd uit de bus en neemt een taxi terug naar waar je vandaan kwam. Misschien stap je weer in een andere bus. En zo kan het verhaal lang doorgaan.

De tip: stap niet uit de bus, maar zit de rit uit. Pas dan zie je een verschil. Je merkt op dat de bussen weliswaar allemaal bij dezelfde drie haltes stoppen, maar daarna gaan ze alle drie hun eigen weg op. De ene rijdt naar het oosten, de andere naar het westen of het noorden. Deze ontwikkeling doormaken is essentieel voor het succes van je onderneming. 

Lees ook: Periodiek beleggen: goed idee, maar let op de kosten

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›