IEXGeld

Dossiers

Profiel

Ariane Inden: "Als iets heel moeilijk is, dan vind ik het interessant"

Als ooms en tantes haar vroegen wat ze later wilde worden, antwoordde Ariane Inden als kind steevast: ik wil een eigen bedrijf. Daar werd verwonderd op gereageerd. Hoe kon een zesjarige dat nu al weten? Maar Ariane vond het logisch. "Ondernemer worden leek me de normaalste zaak van de wereld."

En ondernemer, dat is ze geworden. In 1993 opende ze haar eerste winkel, waar ze haar eigen make-up en huidverzorgingsproducten in de schappen legde. Vandaag de dag is haar cosmeticaconcern Ariane Inden een begrip in binnen- en buitenland.

Cosmeticabranche: enorme concurrentie

Het is een kwestie van hard werken geweest. En van simpelweg doorzetten. Al sinds het allereerste begin. "Nadat ik in de Verenigde Staten een master had gevolgd, wilde ik werk maken van mijn ambities om een eigen bedrijf te beginnen. Ik had verschillende ideeën. Maar wat het uiteindelijk is geworden, een eigen cosmeticabedrijf, wilde ik eerst eigenlijk niet doen."

De reden: het was te moeilijk en het vergde te veel investeringen. "De branche had al grote spelers, enorme multinationals. De concurrentie was enorm, dus waarom moest ik dat nou zo nodig ook?"

Maar te moeilijk is niet iets waardoor Ariane zich normaal gesproken laat tegenhouden. Nu ook niet, zo bleek. "Ik koos voor iets anders, maar het bleef aan me trekken. Toen ben ik er vol voor gegaan. Het was een enorme uitdaging, maar dat past wel bij mij. Als iets heel moeilijk is, dan vind ik het interessant."

Bij de bank haalde ze een financiering van 400.000 gulden op. Daar stond ze van te kijken, omdat ze geen product kon laten zien: ze had nog niets opgezet. "Ik hield er rekening mee dat ik bij minstens drie banken aan had moeten kloppen, of misschien met een investeerder in zee had moeten gaan. Maar de eerste bank hapte gelijk."

Lees ook: Martijn Rozemuller: "Met zeven kinderen móet je wel bewust met geld omgaan"

"Mij krijgen ze niet snel gek meer"

Tegenwoordig is Ariane een bekende speler in het kwaliteits- en luxesegment. Klinkt als een succesverhaal – is het ook. Maar het ging niet altijd zonder slag of stoot. "Ik heb zakelijk gezien veel meegemaakt, zeker de afgelopen tijd. Het lijkt wel alsof de financiële recessie het slechtste in mensen naar boven haalt. Het is werkelijk extreem."

"In een recessie komen mensen gewetenloos geld bij je halen, zo is het net. Alsof er wordt gedacht dat hier een geldboom groeit en dat je daar zo geld vandaan kunt halen. Ik heb me vaak een soort De Amersfoortse gevoeld."

Ariane vertelt over een project dat ze een jaar of zes geleden opzette om vrouwelijke zelfstandig ondernemers te helpen: "we maakten budgetten vrij om een selectie dames te helpen bij de financiering en het opzetten van een eigen bedrijf." Dat trok enthousiaste, ambitieuze vrouwen.

"Maar blijkbaar kan zoiets ook de verkeerden aantrekken. We zijn vreselijk opgelicht door een van die vrouwen en haar man. Vanuit pure hebberigheid."

Wel vindt ze dat je als ondernemer een beetje kunt (en moet!) verwachten dat je tegenslagen krijgt. "Als je daar niet op anticipeert ben je eigenlijk best naïef. Je moet erop rekenen dat er iets vervelends kan gebeuren en je moet in oplossingen denken. Met als doel dat je er beter uitkomt."

Dat is haar ook gelukt, al is het alleen maar omdat ze ervan heeft geleerd hoe sterk ze kan zijn. "Als dingen misgaan, merk je wat je allemaal kunt. Bovendien: wat we hebben meegemaakt geeft mij een ervaring die onbetaalbaar is: mij krijgen ze niet snel gek meer."

Nooit te jong om te ondernemen

Tegenslagen maken sterker, kortom. Kunnen ondernemers nog meer van haar opsteken? Concrete tips voor (twijfelende) beginners heeft ze in elk geval. "Wees zeker van jezelf, ga niet op anderen af. Als je enigszins twijfels hebt of je afvraagt hoe je het moet doen, dan ben je er nog niet klaar voor." Ga je ondernemen, benadrukt ze, dan loop jij het risico en moet jij de beslissingen nemen.

"Iets anders: er wordt wel eens gezegd dat je nooit te oud bent om te leren. Gaat het over ondernemen, dan zeg ik graag: je bent nooit te jong. Veel mensen denken dat ze eerst ergens ervaring op moeten doen. Maar je doet in loondienst nooit de ervaring op die je tegenkomt als ondernemer."

En: doe nooit iets alleen vanuit hobby of passie. "Onderzoek eerst of er behoefte is aan wat je wilt gaan doen. Weet je dat niet, dan moet je nog niet starten." En wat als iets al bestaat? "Niet erg. Misschien doe jij het beter. Of ga je je richten op een doelgroep die nog niet wordt bediend."

Wat ze zelf een erg leuke motivatie voor beginners vindt, is dat je je moet bedenken waarom je het niet zou doen. "De meeste mensen vragen zich af waarom ze iets zouden doen. Heb je een paar goede redenen om het niet te doen, doe het dan inderdaad niet. Maar kun je niet verzinnen waarom je het zou laten, wat houdt je dan tegen? Ondernemen is hartstikke leuk, dus ga er dan voor."

Lees ook: Hella Hueck: "Het gaat erom dat je je prettig voelt bij financiële keuzes"

De waarde van ondernemerschap

Wat vindt ze er zelf dan eigenlijk zo leuk aan? "Iets moois creëren. En ik vind het heerlijk om daarbij van nul af aan zelf verantwoordelijk te zijn. Ook voor de fouten die ik maak en het risico dat ik loop."

"Iedere fout die je maakt is je eigen risico. Je voelt een fout zelf altijd dubbel en dwars en dat is eigenlijk extra leuk. Veel mensen vinden dat niet – of ze vinden het eng. Maar dat zijn dan eigenlijk geen ondernemers." Het moet simpelweg bij je passen, zoveel is duidelijk. En soms past het gewoon niet. Dat is helemaal niet erg, benadrukt Ariane. "Het is dan alleen erg als diegene wèl gaat ondernemen."

Energie haalt ze uit het motiveren en enthousiasmeren van anderen. Dat blijkt uit de start van het eerder genoemde project voor ondernemende vrouwen, maar ook uit wat ze zegt over haar eigen werknemers. "Ik wil ze een passie meegeven, een drive. En daarbij duidelijk maken dat het niet zozeer gaat om de euro's die we verdienen – ik wil dat ze iedere dag trots zijn op wat ze hebben gedaan."

"Een mijlpaal bereiken, dat is de intrinsieke waarde van ondernemerschap. En nee, bij zo'n mijlpaal gaat het niet alleen maar om de cijfertjes," vertelt Ariane tot slot. "Natuurlijk is een goede cashflow belangrijk, maar kwantiteit is geen doel op zich. Het is een middel om zoveel mogelijk kwaliteit te bereiken. En dat is waar het uiteindelijk om gaat."

We verwelkomen Ariane als columnist op IEXGeld - dit interview is een eerste kennismaking. Je zult haar vanaf nu regelmatig op de site voorbij zien komen!
Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›