IEXGeld

Dossiers

Profiel

Beleggen in schepen: dit moet je weten

De economische crisis heeft veel beleggers geraakt, onder wie degenen die hun geld in scheepvaart hadden gestoken. Schepen daalden enorm in waarde of gingen, soms letterlijk, kopje onder.

Nu varen nieuwe scheepvaartbeleggingen langzaamaan de markt binnen. Onder meer aanbieders JR Shipping en Flinter openden recent inschrijvingen op een aantal nieuwe beleggingen, in de vorm van obligaties en commanditaire vennootschappen (daarbij leg je buiten de beurs om geld in om - samen met anderen - iets gefinancierd te krijgen. Hier kun je er meer over lezen).

Kan interessant zijn, maar als je erin wilt beleggen moet je natuurlijk wel snappen wat je doet. Wat moet je weten en waar moet je op letten?

Waar beleg je precies in?

Scheepvaartbeleggers richten zich in de regel op multipurpose-schepen, ofwel schepen die verschillende soorten vracht kunnen vervoeren.

Het rendement is grotendeels afhankelijk van de uiteindelijke verkoopwaarde van het schip. Verder is een klein deel van het rendement gebaseerd op de opbrengsten uit het vrachtvervoer.

Als belegger financieer je dus (een deel van) de aanschaf en exploitatie. Gemiddeld wordt bij scheepvaart uitgegaan van een rendement van 8 tot 14%.

Verschillen in werkwijze

Niet alle aanbieders gaan op dezelfde wijze te werk. Het is belangrijk dat je goed uitzoekt waar rederijen zich op richten, voordat je een keuze maakt.

Rederij Flinter, bijvoorbeeld, koopt de schepen van banken die er eigenlijk van af willen, wat een goede uitgangspositie kan zijn voor jou als belegger. Er zijn namelijk ook rederijen die via een beleggingsfonds of -obligatie een nog te bouwen schip financieren - dat is niet per se oninteressant, maar het verhaal wordt wel iets ingewikkelder.

Dat zit zo. Het duurt doorgaans lang om een schip te bouwen, waardoor er zo'n twee jaar later, als het schip wordt opgeleverd, wellicht geen vraag meer naar is. Het kan zelfs zijn dat er een overaanbod ontstaat. Vooraf weet je dat niet en dat brengt onzekerheid met zich mee.

Maar ook als je een bestaand schip koopt heb je te maken met een risico. Een schip kan een relatief hoog prijskaartje hebben, omdat de verkoper het ontwikkelingsrisico destijds op zich heeft genomen. Let er goed op van wie en tegen welke prijs het schip is aangekocht. Het is (altijd) de vraag of het later tegen een betere prijs kan worden verkocht.

Iets anders waar je op moet letten is spreiding. Vaak wordt er belegd in (de financiering van) één schip, waardoor spreiding zeer beperkt is. Gaat er iets mis rondom dat ene schip, dan gaat het mis met je gehele belegging. Bij voorkeur zou je een belegging moeten uitkiezen waarin meerdere schepen zijn ondergebracht.

Lees ook: Een portefeuille inrichten: doe aan spreiding, spreiding en nog eens spreiding

Wanneer stap je in?

Stel dat je een rederij en belegging hebt gevonden die jou aanspreken, wanneer stap je dan in? Als je eenmaal instapt zit je geld doorgaans voor een lange periode (soms járen) vast. Je kunt er niet bij, of iets aan je belegging veranderen. Het is dus niet vreemd als je je afvraagt wat dan een goed beginmoment is.

Helaas kan de combinatie tussen de lange bouwperiode en de mogelijk veranderende marktomstandigheden het moeilijk maken om de juiste timing te vinden om in te stappen in een scheepvaartfonds waarbij het schip nog moet worden gebouwd. Wat er in de toekomst gaat gebeuren is - net als op bijvoorbeeld de effectenbeurs - niet te voorspellen.

Wel zijn er bronnen die je kunt raadplegen om enigszins inzicht te krijgen in de huidige marktsituatie als het aankomt op vervoer van vracht (wat zoals gezegd ook deel uitmaakt van je uiteindelijke rendement).

Zo is er de Baltic Dry Index, die inzicht biedt in de prijzen van bijvoorbeeld bouwmaterialen voor bulkscheepvaart, steenkool en ertsen. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de vijfentwintig drukst bevaren scheepvaartroutes.

De Baltic Dry Index staat inmiddels bijna op de laagste stand ooit. Andere manieren om de containervrachtprijzen te volgen zijn door de Harpex en de Shanghai Containerized Freight Index te checken.

Een uitdaging

Het blijft een uitdaging om te voorspellen wat de waarde van je schip gaat doen. En of er uiteindelijk überhaupt een goede koper voor gevonden kan worden. Het zijn de risico's waar je als je belegger nou eenmaal mee te maken krijgt - zeker als er een hoog rendement wordt voorgespiegeld.

Verder lezen over beleggen in de scheepvaart? Kijk eens hier, hier en hier.

Lees ook: Waar moet je op letten bij het investeren in films?

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Beleggen in obligaties voor beginners

Wat is een obligatie en is het verstandig om erin te beleggen? IEX-redac... Lees verder ›