IEXGeld

Dossiers

Profiel

Wacht nog even met de aanschaf van een nieuwe auto

In oktober vorig jaar stelde staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën zijn plannen om de BPM af te schaffen uit. Hij besloot de autobelastingen later mee te nemen in het overleg met de Tweede Kamer over een herziening van het belastingstelsel. En nu is hij opnieuw van plan de BPM stapsgewijs af te schaffen.

De BPM berekenen

Eerst even dit: wat is de BPM ook alweer? Het is een belasting die je betaalt over een nieuw aan te schaffen auto. De hoogte van die belasting hangt af van de CO²-uitstoot van je voertuig (let op: voor diesels geldt een extra opslag). De Belastingdienst gebruikt de volgende tabel:


Bron: Belastingdienst

Laten we als voorbeeld een nieuwe Volkswagen Golf 1,2 TSI nemen met een cataloguswaarde van 28.390 euro. De BPM komt hier uit op 3.047 euro, dat is dus meer dan 10%!

Daling van inkomsten

Vroeger waren de inkomsten uit de BPM voor de overheid hoog. Maar door de daling van de autoverkopen en alle energievriendelijke subsidieregelingen zijn de BPM-inkomsten flink teruggelopen.

Door deze daling wordt de kans nu groter dat de BPM ook daadwerkelijk wordt afgeschaft. Momenteel speelt het idee om de BPM in twee jaar af te bouwen. Een definitieve uitspraak wordt op Prinsjesdag 2015 verwacht.

Hogere motorrijtuigenbelasting?

Maar let wel op: de ervaring leert dat als er aan de ene kant een belastingverlaging wordt doorgevoerd, er aan de andere kant een verhoging komt. De kans is groot dat de motorrijtuigenbelasting omhoog gaat.

Mijn advies is om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuwe auto tot duidelijk is wat er precies gaat gebeuren met de BPM en de motorrijtuigenbelasting.

Check ook: Wie een schone auto wil leasen, moet dat vóór 2016 doen

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›