IEXGeld

Dossiers

Profiel

Het papieren treinkaartje is passé. Dit is er veranderd.

Na 175 jaar trouwe dienst heeft het papieren treinkaartje plaatsgemaakt voor de ov-chipkaart.

Het zat er al even aan te komen, maar nu kun je als treinreiziger echt niet meer om het elektronische betaalmiddel heen. Een ouderwetsch papieren kaartje uit de automaat halen is simpelweg niet meer mogelijk (behalve bij de Heuvellandlijn van Veolia, maar dat even terzijde).

De afgelopen maanden werd de overstap al geleidelijk aan gemaakt, iets wat overigens voor heel wat klachten van ontevreden reizigers zorgde. En die klachten blijven komen. De Consumentenbond heeft zelfs een speciaal meldpunt geopend.

Als je al tijden met een eigen chipkaart reist zal de overgang je waarschijnlijk weinig problemen opleveren. Maar ben je echt nog gewend aan het oude papieren kaartje, dan zul je er wat meer van merken.

Lees ook: Trein vertraagd? Geld terug!

Meerdere soorten kaarten: persoonlijk, anoniem of wegwerp

Welnu, je moet dus een ov-chipkaart hebben en op saldo reizen. Je kunt een gewone (persoonlijke of anonieme) ov-chipkaart kopen voor 7,50 euro, en daar steeds een tegoed op opladen. Een persoonlijke kaart is online te bestellen, een anonieme haal je op het station.

Goed om te weten: tot en met 31 juli kun je een persoonlijke ov-chipkaart voor twee euro kopen.

Op zo'n persoonlijke ov-chipkaart kun je abonnementen zetten. Ook kun je ervoor kiezen je saldo automatisch op te laten waarderen. Op een anonieme kaart kun je alleen handmatig saldo zetten, maar die kaart heeft als voordeel dat-ie niet persoonsgebonden is.

Je kunt ook een wegwerpkaart kopen, bijvoorbeeld als je maar een heel enkele keer reist. Daar moet je wel een euro toeslag voor betalen (tenzij je een kaartje voor eenmalig gebruik via internet koopt, als e-ticket dus).

Er zijn ook railrunnerkaartjes voor eenmalig gebruik. Daar hoef je geen toeslag voor te betalen.

Steeds meer poortjes dicht

Je moet altijd in- en uitchecken. Problemen krijgen omdat je bent vergeten je kaartje te stempelen kan niet meer, maar als je niet incheckt rijd je zwart. En daar kun je een boete voor krijgen (35 euro, bovenop de ritprijs).

En vergeet je uit te checken, dan heb je kans je instaptarief (10 euro bij abonnementen, 20 euro voor anderen met een persoonlijke of anonieme kaart) kwijt te zijn. Dit is een standaard bedrag dat je sowieso op je pas moet hebben staan om te kunnen reizen. Zie het als een soort borg. Vergeet je uit te checken, dan kun je nog wel proberen je geld weer terug te krijgen.

De kans dat je per ongeluk niet in- of uitcheckt wordt overigens wel steeds kleiner, want de NS is bezig steeds meer poortjes te sluiten.

Deze gesloten poortjes betekenen wel dat iemand die niet gaat reizen, maar wel even een ander wil uitzwaaien, niet meer zo eenvoudig op het perron kan komen. Check je in en check je binnen een uur op hetzelfde station weer uit, dan wordt er geen saldo van je kaart afgeschreven. Da's dus eenvoudig. Maar wil je een station met gesloten poortjes in terwijl je geen kaart hebt, dan wordt het wat lastiger. De NS zegt zelf bezig te zijn een oplossing hiervoor te bedenken.

Overigens: als je halverwege je reis overstapt op een trein van een andere vervoerder (van NS naar Connexxion, bijvoorbeeld), dan móét je eerst uitchecken bij NS en daarna weer inchecken bij de andere vervoerder. 

Tot slot: hoe zit het met de korting?

Zoals gezegd kun je dus alleen nog maar een treinabonnement nemen als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt.

En heb je dan een abonnement waarbij je mensen op korting mee kunt laten reizen, dan moeten zij ook een ov-chipkaart hebben. Je kunt immers geen losse kaartjes met korting meer uit de automaat trekken. Je medereizigers kunnen het kortingsproduct op hun kaart zetten bij een automaat.

Check ook: De wereld verbeteren én geld besparen: auto of ov?

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›