IEXGeld

Dossiers

Profiel

Op zoek naar een auto, wasmachine of keuken? Trap niet in deze 7 verkooptrucs

Veel consumenten brengen tweede paasdag door in een meubelboulevard, bij een keukenwinkel of een autodealer. Welke trucs gebruiken verkopers om geld uit je zak te kloppen?

Op tweede paasdag is het vaak dringen op meubelboulevards en bij autodealers. Veel winkels organiseren speciale acties om klanten te lokken. Je kunt hier je voordeel mee doen, maar wees wel alert op listige verkooptrucs. We lichten er zeven uit.

1. Nu of nooit-aanbiedingen

Op = op. Opheffingsuitverkoop. Alles moet weg. 79% korting! Dagaanbieding: 2 halen, 1 betalen. Actie: 500 euro korting op onze occasionshow op tweede paasdag!

Veel winkels zetten klanten onder druk om snel te beslissen door hen voor te houden dat de geboden kortingen alleen vandaag geldig zijn. Maar vaak worden na afloop van de actieperiode nieuwe acties voorbereid. Dus laat je niet over de streep trekken als je nog niet zeker bent van je aankoop.

2. Praten met de baas

Een truc die vaak wordt gebruikt bij dure aankopen, zoals een auto of een keuken, is dat de verkoper aangeeft dat dit de bodemprijs is, maar dat hij wel bereid is om zijn baas te vragen of er toch nog iets extra's in het vat zit. Na enkele minuten keert hij terug met een 'fantastisch aanbod', dat alleen geldig is als je nú tot de aankoop over gaat.

De verkoper wekt hiermee de suggestie dat hij voor jou tot het gaatje is gegaan. Bedenk wel dat deze truc gemeengoed is en dat je deze korting waarschijnlijk morgen ook wel kunt krijgen.

Probeer het spel mee te spelen en wat extra korting te bedingen vlak voor je je handtekening zet. Met de finish in zicht is er vaak toch nog wat onderhandelingsruimte. Behalve over de prijs, kun je ook onderhandelen over gratis accessoires, zoals lichtmetalen velgen bij de aanschaf van een auto of een magnetron bij de aankoop van een keuken.

3. Cashback actie

Bedrijven proberen consumenten ook te lokken met zogeheten cashback-acties, waarbij je na de aankoop een deel of zelfs het volledige aankoopbedrag kunt terugkrijgen.

Dit kan veel voordeel opleveren, mits je niet vergeet om die korting daadwerkelijk te verzilveren. En juist daar gaan veel consumenten de mist mee in. Fabrikanten speculeren daarop.

Zorg er dus voor dat je het aankoopbedrag ook echt terugvraagt en check of het bedrag tijdig op je rekening staat.

Belooft de fabrikant slechts een deel van het aankoopbedrag terug te storten, vergelijk dan goed de prijzen, om zeker te weten of het ook echt een goede aanbieding is. Als je 50 euro terug krijgt bij de aankoop van een telefoon die elders 75 euro goedkoper wordt aangeboden, ben je alsnog duur uit.

4. Verlengde garantie

Bij witgoedwinkels krijg je vaak het aanbod om garantie bij te kopen. Gaat het product na de garantietermijn kapot, dan wordt het kosteloos gerepareerd of vervangen.

Bedenk wel dat je er volgens de wet van uit mag gaan dat een product langere tijd probleemloos moet functioneren. Koop je bijvoorbeeld een koelkast, dan moet je erop kunnen rekenen dat je deze zeker acht jaar kunt gebruiken. Gaat dit product echter na vier jaar kapot, dan heb je er wettelijk recht op om de helft van de reparatiekosten vergoed te krijgen; ook als de fabrieksgarantie al ruimschoots is verstreken.

Ook heb je kans dat een deel van de mogelijke schade al wordt gedekt door je inboedelverzekering. Bijkopen van garantie kan dus (deels) overbodig zijn.

Wel voorkom je een vervelende discussie met de winkelier over de oorzaak van het mankement. Een halfjaar na aankoop van een product verschuift de bewijslast naar de consument. Heb je bijvoorbeeld een elektrische grasmaaier die een jaar na aankoop kapot gaat, dan moet jij dus bewijzen dat het een ondeugdelijk product was en dat de maaier niet kapot is gegaan door verkeerd gebruik. Koop je verlengde garantie, dan ligt de bewijslast langer bij de winkelier.

Ook kan verlengde garantie meer bieden dan de garantie volgens het Burgerlijk Wetboek: je hebt misschien recht op een gratis nieuw product, in plaats van een gedeeltelijke vergoeding van de reparatiekosten. Lees wel goed de voorwaarden voor je deze verzekering afsluit.

5. Nu kopen, later betalen

Winkeliers proberen klanten ook te lokken met de aanbieding om een wasmachine of auto nu te kopen en pas later af te rekenen. Dit kan handig zijn als je de aankoop echt niet kunt uitstellen (omdat je auto kapot is en vervangen moet worden), maar je salaris volgende week wordt gestort.

Is er echter geen zicht op dat je de lening snel kunt aflossen, dan kun je beter een persoonlijke lening afsluiten. De rente hierover is doorgaans een stuk lager dan de rente over een aankoop op afbetaling.

Sommige bedrijven nemen het woord 'lening' overigens niet in de mond, waardoor consumenten zich niet realiseren dat ze met een aankoop op afbetaling aan een hoge rente vastzitten. Om te voorkomen dat consumenten worden misleid, wil minister Hoekstra van Financiën de regels voor kopen op afbetaling gaan aanscherpen.

Lees ook: Kopen op afbetaling is écht heel erg duur

6. Kopje koffie aanbieden

Een lang verkoopgesprek aanknopen, een kopje koffie aanbieden, je iets gratis geven of iets nieuws laten proeven in de supermarkt... Verkopers maken listig gebruik van de zogeheten 'wet van wederkerigheid'. Deze houdt in dat consumenten liever niet bij een ander in het krijt willen staan. Als de verkoper iets aardigs heeft gedaan, voelen ze zich verplicht om iets terug te doen.

Bedenk wel dat het je altijd vrij staat om nee te zeggen.

7. Iets extra's aansmeren

Je hebt een mooie auto op het oog en staat op het punt om een deal te sluiten. Maar dan probeert de verkoper je nog wat extra's aan te smeren, zoals extra navigatieapparatuur. De prijs hiervan valt in het niet bij de prijs van de auto en je bent al in een vrolijke bui omdat je een goede deal hebt gesloten. De verleiding is dan groot om op het aanbod in te gaan.

Denk echter goed na of je deze extra's wel echt nodig hebt. Voor je het weet doe je allerlei onnodige aankopen.

Lees ook: Besparen op je boodschappen doe je zo

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›