IEXGeld

Dossiers

Profiel

'Wij willen onze klanten alles vertellen'

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Bij Hof Hoorneman staat persoonlijke aandacht voor de klant centraal. “Hoewel het online vermogensbeheer is, gaat het bij ons om bricks and clicks. Het is een online product, maar iedereen kan ons ook altijd bellen”, legt Jaco Aardoom, directeur bij Hof Hoorneman Bankiers, uit.

Ook dit jaar behoort Hof Hoorneman Bankiers tot de Beste Keuzes van IEX Gouden Stier op het gebied van Online Vermogensbeheer. Dat betekent dat zij zich hebben onderscheiden op o.a. hun beleggingsbeleid, informatievoorziening en kosten.

Dilemma’s

Strategisch / Tactisch

Strategisch – omdat het voor de lange termijn bedoeld is.

Waardebehoud / Groei

In de basis gericht op behoud, maar uiteraard streven wij uiteindelijk naar groei.

Vast contactpersoon / Team van deskundigen

Team van deskundigen – Hoewel bij online vermogensbeheer heel nadrukkelijk digitaal gecommuniceerd wordt, kan iedereen ons ook altijd bellen.

Zelfstandig / Aan de hand nemen

Aan de hand meenemen – bij Hof Hoorneman staat helpen bij het opbouwen van het vermogen van de klant centraal.

Flexibel / Vaste keuzes

Vaste keuze – wij stellen het risicoprofiel vast. De klant geeft aan wat hij of zij belangrijk vindt in de intake, waarna er samen een risicoprofiel wordt bepaald.


Vermogensopbouw wordt voor iedereen steeds belangrijker, maar wat voor klant past bij Hof Hoorneman Bankiers? “Heel Nederland wil vermogen opbouwen. Dat is het thema wat we uitdragen. Vermogensopbouw is steeds de rode draad om contact te zoeken en te onderhouden met onze doelgroep. Maar daarin zien we een trend dat veel mensen eigenlijk helemaal niet willen beleggen, maar wel vermogen opbouwen”, zegt Aardoom. “Daar zijn wij voor, om dat werk uit handen te nemen en de klant verder te helpen.”

Vermogen opbouwen voor later

Aardoom wil het niet te ingewikkeld maken. “Wij zijn er voor iedereen die vermogen op wil bouwen voor later. Het maakt niet uit voor welk doel, of dat de studie van de kinderen, tweede huis of pensioen is, het uiteindelijke doel is altijd vermogen opbouwen voor later.” Toch is enige nuance op zijn plaats. “De klant moet wel voldoende geld over hebben om vermogen op te kunnen bouwen – er kan gestart worden vanaf 5.000 euro. Het is verstandig eerst voor een buffer te zorgen op je spaarrekening, voor onverwachte gebeurtenissen. Pas daarna kan verder worden gekeken. Daar helpen wij onze klanten ook mee tijdens de intake.”

Meer over: Hof Hoorneman Bankiers

Een stukje risicobeheersing dus, maar Hof Hoorneman wil het de klant daarna vooral zo makkelijk mogelijk maken. Dat doen zij bijvoorbeeld door altijd en overal inzicht in te bieden. “Daar hebben wij onze Vermogensopbouw Rekening op ingericht. De klant heeft multichannel inzicht, vanaf januari ook via een app, en kan precies zien wat wij doen met het vermogen en hoe dat zich ontwikkelt. Het voelt als een spaarrekening, terwijl het beleggen is.”

Volledig transparant

Bijzonder daarbij is de mate van transparantie die zij bieden. “Wat ons uniek maakt is dat wij het geld van onze klanten volledig zelf beleggen. Dat is voor online vermogensbeheerders bijzonder; bij grootbanken gaan vaak internationale fondsbeheerders met het geld aan het werk. Klanten van Hof Hoorneman Bankiers vertrouwen hun vermogen aan ons toe, en onze beleggers gaan echt zelf met dat geld aan de slag. Daarom kunnen wij precies laten zien in welke bedrijven de klant via onze fondsen belegd is en we leggen ook nog uit waarom.”


Dat waarom vinden ze bij Hof Hoorneman Bankiers heel belangrijk. “We vinden het belangrijk om te vertellen, wat we hebben gedaan, hoe we dat hebben gedaan en waarom. Juist omdat we alle beleggingen zelf doen, is dat mogelijk. De klant kan via het online portal tot op aandelenniveau zien waar zijn geld in belegd is en begrijpen waarom dat zo is gedaan. Wij willen onze klanten alles vertellen wat er te vertellen valt, daar gaan we echt ver in.”

Risico’s en flexibiliteit

Binnen Online Vermogensbeheer – Hof Hoorneman biedt ook private banking aan – wordt een onderscheid gemaakt tussen vijf risicoprofielen, van defensief tot offensief. “Bij het intakegesprek wordt op basis van de persoonlijke situatie en de wensen en doelen van de klant een risicoprofiel bepaald. Op basis van dit profiel bieden wij de klant direct online alle informatie over de best passende beleggingsportefeuille”, vertelt Aardoom.

Hij gaat verder. “Maar ook daarna houden we continu contact. Zo kan er in de persoonlijke situatie iets veranderen dat consequenties kan hebben voor het risicoprofiel. Denk aan een erfenis, een groter huis, of kinderen die gaan studeren. Dan bepalen onze deskundigen samen met de klant of het vermogen anders gealloceerd moet worden op basis van een hoger of lager risico. Een keer per jaar stellen we die vraag actief aan de klant, maar de klant kan dit altijd tussentijds aangeven.”

Onderscheidend van de rest

Klanten kunnen bij Hof Hoorneman Bankiers dus dagelijks zien hoe zij ervoor staan. “Dat kan altijd in de Mijn omgeving van onze website. Daarnaast sturen we eens per kwartaal een vaste nieuwsbrief uit, en als er nieuwe ontwikkelingen zijn doen we dat ook tussentijds. Vanaf januari kan de klant altijd en overal zien hoe hij ervoor staat via onze nieuwe app. Bovendien betaalt de klant bij ons met een Online Vermogensbeheerrekening geen directe kosten.”

“En ondanks dat wij een online product aanbieden, vinden we het helemaal niet erg om gebeld te worden of zelf te bellen”, benadrukt Aardoom nogmaals.

Meer weten? Neem contact op met Hof Hoorneman Bankiers.

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Beleggen in obligaties voor beginners

Wat is een obligatie en is het verstandig om erin te beleggen? IEX-redac... Lees verder ›