IEXGeld

Dossiers

Profiel

De moeilijkheden van Airbnb

Als je je huis of kamer verhuurt via Airbnb kan het erg vervelend zijn als je gasten te laat uitchecken, vooral als de volgende huurder alweer op de stoep staat. Wat kun je als verhuurder doen om late check-outs tegen te gaan? 

Om meteen met de deur in huis te vallen: je kunt dat nooit helemaal tegengaan. Sterker nog, veel verhuurders geven aan dat bijna al hun huurders zich niet houden aan de in- of uitchecktijden.

Een kijkje in de keuken van enkele doorgewinterde Airbnb-verhuurders geeft wat opties die je hebt om op z’n minst de gevolgen van laat uitchecken (deels) op te vangen.

Lees ook: Dit doen Nederlanders met hun zomerbudget

Extra vergoeding

Zo adviseert een Britse verhuurder om in de huurprijs een bedrag te verwerken dat de financiële gevolgen bij een late uitcheck kan opvangen. Doe bijvoorbeeld een tientje bovenop de huurprijs dat als het ware als verzekering moet dienen indien de gast te laat uitcheckt. Laat je gasten bovendien voordat ze aankomen nog eens weten wat de uitchecktijden zijn. 

“Ik geloof niet dat gasten deze informatie op je Airbnb-profiel zullen lezen”, aldus de Britse verhuurders Gerry en Rashid. Een simpele optie kan zijn om de tijd van uitchecken te vervroegen en eventueel de inchecktijd te verlaten. Zo heb je meer speling tussen vertrekkende gasten en aankomende vakantiegangers. 

Op je Airbnb-pagina kun je verder huisregels vermelden om zo de verwachtingen bij je gasten in te stellen, bijvoorbeeld of er wel of niet gerookt mag worden of dat er bezoek mag worden ontvangen. In deze regels kun je ook opnemen dat er een vergoeding van bijvoorbeeld 25 euro wordt gevraagd als de gast te laat uitcheckt. 

Check: Het is tijd voor pensioenplanning

Resolutiecentrum

Je kan hier aanspraak op maken door naar het Resolutiecentrum te gaan van Airbnb, waar je als verhuurder geld kunt vragen voor zaken met betrekking tot een reservering. Denk aan een situatie waarin je gast schade heeft gemaakt.

Volgens een Canadese verhuurder kun je deze optie ook gebruiken om een betaling voor extra diensten aan te vragen, waaronder dus een vergoeding voor te laat uitchecken. Maar let op: je moet wel duidelijk in je profiel hebben staan dat je extra kosten rekent voor te laat uitchecken, anders kan Airbnb besluiten om het bedrag niet uit te keren.    

Airbnb zelf zegt dat situaties waarin gasten weigeren te vertrekken ongelooflijk zeldzaam zijn, maar dat het supportteam van de verhuursite 24/7 beschikbaar is om het probleem met je gasten op te lossen. Bovendien stelt Airbnb dat er statuten zijn die verhuurders in staat stellen een kort geding te gebruiken om huurders uit te zetten.

Een kort geding is een gerechtelijke procedure waarmee een verhuurder op een versnelde manier verhuurd bezit kan herwinnen. Airbnb adviseert hiervoor contact op te nemen met een advocaat of een lokale rechtbank om meer te weten te komen over de uitzettingswetten waar je woont.

Meer over vakanties: Vier punten om rekening mee te houden als je een vakantiehuisje koopt

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›