IEXGeld

Dossiers

Profiel

Elektrische auto opladen? Zoveel kost dat

Wat is goedkoper: rijden op benzine of met een elektrische auto? Het antwoord is niet zo eenvoudig.

De olieprijzen schieten door het dak, mede door de onzekerheden als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Hoewel de prijzen de laatste dagen teruglopen, blijft je aan de pomp veel betalen en dat zal voorlopig nog niet veranderen.

Wellicht hebben de hoge prijzen je wakker geschud en kijk je naar een elektrische auto. Naast de aanschafprijs van een auto en laadpaal, krijg je te maken met de kosten voor het opladen van zo’n auto en die zijn niet altijd even duidelijk als de benzineprijzen. Hoeveel geld ben je kwijt als je een elektrische auto wilt opladen? 

Tegenwoordig kun je met de meeste elektrische auto’s per oplaadbeurt al honderden kilometers rijden, waardoor dergelijke auto’s steeds interessanter worden als vervoermiddel. Toch blijft het lastig om volledig inzicht te krijgen in de kosten van elektrisch rijden. Er zijn meerdere manieren waarop je de auto kunt opladen en het verbruik verschilt per auto. 

Drie manieren om op te laden

Zo zijn er verschillende plekken waar je je auto kunt opladen: thuis, via een openbare laadpaal of een snellaadstation.

Thuis opladen, via het stopcontact of een eigen laadpaal, is de goedkoopste optie. Je betaalt dan gewoonweg het tarief dat je eigen energieleverancier hanteert.

Meestal wordt een laadpaal verkozen boven het stopcontact. Als jij voor deze optie wil gaan dan heb je natuurlijk ook de kosten van de aanschaf van zo’n paal. De ANWB raamt deze tussen de €1.000 en €2.500. Dat zijn al aardig wat tankbeurten voor je benzineauto.

Check ook: Zó bespaar je op je autoverzekering

Een auto kun je ook opladen via een openbare laadpaal. Hier betaal je meer voor, omdat de aanbieder van de laadpaal kosten maakt voor de aanleg en het onderhoud van de palen. Bovendien wil zo’n partij ook nog wat winst maken. 

Tot slot is er nog snelladen. Dit is de duurste laadmethode, die je vermoedelijk niet al te vaak zult gebruiken. Deze laadpalen staan vaak langs de snelweg en zijn bedoeld om je auto snel op te laden als je een lange rit voor de boeg hebt.

De prijzen voor snelladen kunnen flink uiteenlopen. De ANWB raamt de gemiddelde kosten voor een middenklassenauto per januari dit jaar op €0,25 tot €0,79 per kilowattuur, tegen €0,20 tot €0,60 bij het opladen aan een openbare laadpaal. De kosten van thuisladen worden geraamd op gemiddeld €0,26, maar dit is uiteraard afhankelijk van je energiecontract.

Dit kost het in de praktijk

Wat betekenen deze kosten in de praktijk? Ook dit werd door de ANWB berekend. Op basis van 15.000 gereden kilometers per jaar worden de kosten van thuisladen geschat op €807 per jaar, tegen €1200 per jaar als je alleen zou laden bij een openbare laadpaal. Voor snelladen zouden de kosten per jaar oplopen tot €1800.

Vermoedelijk zul je echter een combinatie van de verschillende laadmogelijkheden gebruiken. Ook daar houdt de ANBW rekening mee. Op basis van een 60-30-10-mix (60% thuisladen, 30% laden via een openbare laadpaal en 10% snelladen) zou je gemiddeld uitkomen op €1056 per jaar.

Elektrisch rijden is goedkoper

Een benzineauto die 1 op 15 rijdt zou €1.950 aan tankkosten met zich meebrengen op basis van 15.000 gereden kilometers. Dat maakt elektrisch rijden in principe goedkoper. 

... maar het duurt even voordat je de effecten merkt

Maar het kan wel even duren voordat je daar de effecten van ziet. Zo wil je vermoedelijk je eigen laadpaal en elektrische auto’s zijn vaak nog duurder dan een vergelijkbare auto op benzine.

Daartegenover staat wel dat elektrische auto’s in het onderhoud wat goedkoper zijn, terwijl je ook nog in aanmerking kunt komen voor de nodige fiscale voordelen.

Doe dus onderzoek naar dergelijke zaken, voordat je de aanschaf van een elektrische auto overweegt.

Lees ook: Deze 6 zaken jagen de premie van je autoverzekering ongemerkt fors op

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Welke verbouwingen verhogen de waarde van je huis?

Je verdient de kosten lang niet altijd terug. Lees verder ›