IEXGeld

Dossiers

Profiel

Dit kun je doen tegen WhatsApp-fraude

ABN Amro heeft klanten afgelopen week gewaarschuwd voor WhatsApp-fraude. Ook andere banken geven een soortgelijke waarschuwing af. Wat is WhatsApp-fraude en hoe kun je voorkomen dat je geld afhandig wordt gemaakt? 

“Nu we meer digitaal contact hebben met familie en vrienden, zien we een toename van het aantal pogingen tot fraude via social media”, aldus ABN Amro.

Vriend-in-nood-fraude

De bank constateert dat WhatsApp-fraude, ook vriend-in-nood-fraude genoemd, het meest voorkomt. Hierbij doet een oplichter zich online voor als een bekende in geldnood. Meestal gebeurt dit vanaf een nieuw telefoonnummer of social media-account. 

Check ook: Corona-oplichters actief: 5 trucs om je geld afhandig te maken

De bank merkt op dat oplichters zich vaak inlezen op de social media-pagina van degene die zij imiteren, zodat de gedupeerde niks doorhebben. “Ze praten met je over actuele gebeurtenissen en kopiëren het taalgebruik”, stelt ABN Amro.

In de meeste gevallen wordt gevraagd met spoed geld over te maken. “Dit is een reden om éxtra kritisch te zijn”, aldus de bank. “Er zijn namelijk enkele gevallen bekend waarbij oplichters het échte WhatsApp-account van iemand overnemen.”

Dit kun je doen

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de kans te verkleinen dat jij het slachtoffer wordt van WhatsApp-fraude. Allereerst is het belangrijk dat je account zelf niet ten prooi valt aan oplichters, door de beveiliging op te schroeven en verificatie in twee stappen in te stellen in Whatsapp:

  • Ga in de app naar Instellingen
  • Druk op Account
  • Schakel hier verificatie in twee stappen in en doorloop de stappen.

Ben je er niet helemaal zeker van of je op WhatsApp wel echt spreekt met een vriend of familielid, probeer diegene dan face-to-face te spreken, bijvoorbeeld via videobellen.

Toegegeven, dit is een open deur, maar met gezond verstand houd je oplichters al snel buiten de deur. Klik in een bericht ook niet zomaar op linkjes als je het niet vertrouwt. 

Geld terug?

Ben je er toch ingetrapt en heb je zelf geld overgeboekt naar de oplichter, dan kan de bank je financiële schade helaas niet vergoeden. Bovendien mag de bank pas in actie komen na aangifte bij de politie. 

Desondanks is het wel verstandig om je bank of creditcardmaatschappij direct op de hoogte te brengen als je onraad ruikt. Volgens Slachtofferhulp Nederland kan een overboeking soms nog op tijd worden geannuleerd of het bedrag worden teruggestort.

Ook wordt geadviseerd om kopieën van je bankafschriften te maken en alle communicatie vast te leggen die je via WhatsApp had met de dader. Doe vervolgens online aangifte van de fraude. De politie kan met je aangifte de dader proberen te vinden en als er een verdachte is kun je met de kopieën die je hebt gemaakt een poging doen je geld terug te krijgen. 

Een schadevergoeding vragen kan echter alleen als je zaak wordt voorgelegd aan de rechter. Enkele jaren geleden schreef het AD nog op basis van politiecijfers dat meer dan de helft van alle misdrijven in Nederland niet door de politie in behandeling wordt genomen. De kans is dan ook klein dat je na fraude je geld terug kunt krijgen.

Lees ook: Slachtoffer van internetfraude? Hier heb je recht op          

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

5 slimme alternatieven voor een spaarrekening

De 0% komt nu echt in zicht en negatieve rentes zijn een kwestie van tij... Lees verder ›