IEXGeld

Dossiers

Profiel

Vlucht geannuleerd: krijg ik een vergoeding?

Door een storing in het brandtoftoevoersysteem van Schiphol zijn gisteren 180 vluchten geannuleerd. Helaas hebben de gedupeerden geen recht op schadevergoeding. Hoe zit dat precies?

Een storing in het brandstoftoevoersysteem van Schiphol zorgde gisteren voor chaotische toestanden op de luchthaven. Duizenden passagiers moesten de nacht doorbrengen op Schiphol, in plaats van op hun zonnige vakantie-adres.

Het is de eerste keer dit jaar dat op grote schaal vluchten zijn geannuleerd. Uit cijfers van EU Claim, een organisatie die gedupeerde vliegreizigers bijstaat, blijkt dat het eerste halfjaar van 2019 juist vrij rustig was verlopen. Er werden ruim 27% minder vluchten geannuleerd of met grote vertraging vertrokken.

Dat komt omdat er in die periode geen bijzondere omstandigheden plaatsvonden, zoals slecht weer, een stroomstoring op Schiphol of pilotenstakingen, zoals vorig jaar.

Desondanks werden in de eerste jaarhelft 3.354 vluchten geannuleerd en waren er 1.161 fors vertraagd.

In veel gevallen heb je dan recht op een schadevergoeding vanwege de verloren reistijd. Maar die vlieger gaat niet altijd op. Wat zijn de regels?

Wanneer heb ik recht op een schadevergoeding?

Volgens een Europese verordening moet aan drie criteria worden voldaan, wil je recht hebben op een schadevergoeding wegens de vertraging van je vlucht.

Ten eerste moet je zijn vertrokken vanuit een land in de EU of van een ander vliegveld zijn gearriveerd op een luchthaven binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij. Hier vallen ook de luchthavens van IJsland en Noorwegen onder.

Ten tweede moet de vlucht meer dan drie uur te laat aankomen op de eindbestemming.

En ten derde moet geen sprake zijn van een buitengewone omstandigheid, ofwel overmacht. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een grote storm, waardoor het vliegverkeer plat ligt, een staking door de verkeersleiding of bagage-afhandelaars of een negatief reisadvies door oorlog of terrorisme.

Hoe zit het met technische mankementen en pilotenstakingen?

Technische mankementen zijn geen uitsluitingsgrond voor een schadevergoeding, want deze vallen onder de normale bedrijfsvoering.

Maar is het vliegtuig beschadigd buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij, door bijvoorbeeld een aanvaring met een vogel of een blikseminslag, dan heb je pech. Dit is overmacht.

Voor stakingen geldt dezelfde systematiek. Legt het personeel van de luchtvaartmaatschappij het werk neer, dan heb je recht op een schadevergoeding. Maar staakt het personeel van de luchthaven of de douane, dan kan de luchtvaartmaatschappij hier niets aan doen en hoeft zij dus ook niets uit te keren.

Helaas doen veel luchtvaartmaatschappijen ten onrechte een beroep op overmacht. Probeer daarom goed te achterhalen wat de werkelijke reden voor de vertraging of annulering is.

Hoe zit het met de tankstoring van gisteren?

Ben je gedeupeerd door de storing van het brandstofsysteem van gisteren, dan heb je volgens EU Claim pech. Het is namelijk niet de luchtvaartmaatschappij die een contract heeft afgesloten met de brandstofleverancier, maar Schiphol. Deze storing wordt dus gezien als een buitengewone omstandigheid.

Op welk bedrag heb ik recht bij vertraging?

De hoogte van de de vergoeding hangt af van de gevlogen afstand, de mate van vertraging en je eindbestemming.

Reis je binnen de Europese Unie, dan maak je bij een vertraagde vlucht tot 1.500 kilometer aanspraakrecht op 250 euro. Voor grotere afstanden is dit 400 euro.

Vlieg je naar een bestemming buiten de EU, dan maak je aanspraak op 250 euro (voor vluchten tot 1.500 kilometer), 400 euro (voor vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer), 300 euro (voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een vertraging van 3 tot 4 uur) of 600 euro (voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een vertraging van meer dan 4 uur).

Check ook: Vakantie te duur? Deze tips maken je reis beter betaalbaar

Je kunt de luchtvaartmaatschappij daarnaast aansprakelijk stellen voor schade als gevolg van de vertraging. Verder heb je recht op maaltijden, verfrissingen, twee gratis telefoongesprekken en in sommige vallen ook een hotelovernachting.

Bij vertragingen van meer dan vijf uur, mag je de reis annuleren. De luchtvaartmaatschappij moet dan je ticket terugbetalen, plus een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.

Waar heb ik recht op als mijn vlucht lange tijd voor vertrek is geannuleerd?

Als de luchtvaartmaatschappij je minimaal twee weken voor vertrek op de hoogte heeft gesteld van de annulering, dan heb je helaas geen recht op een schadevergoeding.

Ook voor wijzigingen in het vluchtschema geldt dat je alleen een compensatie krijgt als je later dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd. Ook moet sprake zijn van een vertraging van minimaal drie uur.

Hoe zit het met overboeking?

Luchtvaartmaatschappijen verkopen voor veel vluchten meer tickets dan er plaatsen zijn, omdat hun ervaring is dat sommige passagiers niet komen opdagen. Dit kan leiden tot overboekingen.

Ook bij een overboeking heb je recht op een vergoeding, mits je je op tijd hebt gemeld bij de incheckbalie, er geen geldige reden was om jou te weigeren en je langer dan 3 uur te laat op je eindbestemming aankomt. De wettelijke compensatie is gelijk aan die voor vertragingen.

Mijn vlucht is geannuleerd of vertraagd. Wat moet ik doen?

Verzamel allereerst zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Zorg ervoor dat je de exacte reden voor de vertraging op papier krijgt en bewaar je vliegticket en boekingsgegevens goed. Maak ook foto's van de vertrekborden.

De volgende stap is een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Je kunt dit ook overlaten aan een claimmaatschappij. Deze werkt meestal op no cure no pay-basis. Je bent dan geen kosten verschuldigd als de claim wordt afgewezen. Krijg je wel een schadevergoeding, dan ontvangt de claimorganisatie een deel van dat bedrag en eventueel nog administratiekosten.

Een andere optie is een rechtsbijstandsverzekering, mits je die had afgesloten voor je het ticket had geboekt.

Lees ook: Geld besparen op je vliegreis: 8 tips

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Deze trucjes mogen webshops straks niet meer uithalen

'Nog maar 1 kamer beschikbaar'. 'Meer dan 200 anderen gingen u voor'. AC... Lees verder ›