IEXGeld

Dossiers

Profiel

"Geld heeft altijd een doel"

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

“Bij Doelbeleggen.nl wordt het doel helemaal naar voren gehaald in het proces: het is niet alleen het eindpunt, maar ook het startpunt. Je kunt alleen beginnen met beleggen als je je doel concreet maakt”, vertelt Tjade Groot van Doelbeleggen.nl.

Groot is de een van de oprichters van Doelbeleggen.nl. De online vermogensbeheerder is onderdeel van Velthuyse & Mulder Vermogensbeheer, dat al actief is sinds eind jaren negentig. Uit die kennis en ervaring is Doelbeleggen.nl voortgekomen.

Doelbeleggen.nl mag zich dit jaar rekenen tot de vijf Beste Keuzes voor de IEX Gouden Stier in de categorie Online Vermogensbeheer, en bovendien winnaar van de jaarprijs. De recente beleggingsprestaties zijn goed, de kosten zijn laag en over de hele linie van de dienstverlening heeft Doelbeleggen.nl van alle Beste Keuzes in 2018 de meeste vooruitgang laten zien. Beoordelingscriteria waren bijvoorbeeld beleggingsbeleid, risicobeleid en informatievoorziening.

Dilemma’s

Waardebehoud of groei?

Doelen als een pensioengat, studie van kind en aflossingsvrije hypotheek hebben groei nodig.

Vast contactpersoon of team van deskundigen?

“Wij hebben een team van deskundigen, waarvan de kennis grotendeels is verpakt in het product. Klanten kunnen altijd bellen en krijgen dan een kundig persoon aan de lijn.”

Reactief of proactief?

“We zijn iedere dag proactief bezig de beste beleggingen te kiezen om het doel van de klant te realiseren.”


Uniek rekenmodel

Doelbeleggen.nl werkt met een uniek systeem, dat de haalbaarheid van een doel berekent. “Alles in het hele traject staat in dienst van het doel van de klant. Vanuit het doelvermogen, de inleg en de beschikbare tijd wordt de hoogste haalbaarheid van het doel in kaart gebracht. Het systeem bepaalt het risicoprofiel van de klant, volgens een dynamisch en flexibel proces.”

De klant kan aangeven welke profielen hij of zij niet wil, maar de rest wordt door het statistische model bepaald. Ook sparen wordt hierbij meegenomen. En dat maakt het een stuk makkelijker voor de klant, volgens Groot. “Het kiezen van een profiel is een moeilijke keuze, vooral ook omdat het bij iedere partij anders is ingericht. Doelbeleggen.nl zorgt ervoor dat de klant zich daarover geen zorgen hoeft te maken.”


Ook het platform zelf, de website en de app, zijn ingericht zodat de klant zich zo min mogelijk zorgen hoeft te maken. “Op de startpagina staat meteen de doelmeter, dat is de haalbaarheid vertaald in een eenvoudig percentage, bijvoorbeeld 80%. Zo zien klanten direct waar ze aan toe zijn.” Doordat het doel telkens herberekend wordt is het systeem dynamisch: als de beurzen achterblijven of als het doel al erg dichtbij is, de beleggingen worden altijd in lijn gebracht volgens het profiel met de hoogste haalbaarheid.

Blik richting de horizon

Door de focus op het doel worden geen beslissingen genomen op basis van de grillen van de markt. Hoe langer immers de looptijd is, hoe minder beursschommelingen effect hebben op de haalbaarheid van het doel. Groot heeft daarbij een mooi voorbeeld.

“In oktober was er een behoorlijke dip op de beurs. Een portefeuille van een klant daalde daardoor zo’n 6%, wat voor veel mensen een reden zou zijn om nerveus te worden en te telefoon te pakken. Maar doordat als eerste de doelmeter te zien is, realiseren mensen zich dat dit op de lange termijn heel weinig uitmaakt. De haalbaarheid was namelijk aan het begin van de maand 70,4%, en na de terugval op de beurs aan het eind van de maand 69,47%. Een heel klein verschil dus eigenlijk, want met een lange resterende looptijd en nog resterende periodieke inleg maakt zo’n dip maar heel weinig uit.”

De doelen van de ideale klant

Bij Doelbeleggen.nl is er met recht een doelgroep; mensen met doelen. “Wij helpen ook klanten verborgen doelen concreet te maken. Waardebehoud kan bijvoorbeeld een doel zijn dat veel mensen niet direct inzien, maar desalniettemin belangrijk wordt gevonden. We gaan graag met de klant in gesprek om deze aan het licht te brengen.”

En het doel is weer heel bepalend voor het type klant, die twee zijn sterk met elkaar verbonden. “Daar waar financiële prioriteit ligt, ligt ook het doel. Dat wordt vaak bepaald door de levensfase. Jonge ouders beleggen vaak voor een jaar of 15 tot 20, omdat ze een potje willen opbouwen voor de studie van hun kind.”

Een goede oude dag

Een ander duidelijk doel is het pensioen. Hier is nu veel aandacht voor in de media, dus zijn veel mensen ermee bezig. Deze mensen zijn ook vaak jonger dan voorheen. En dat is maar goed ook, volgens Groot: “De doelgroep is jonger geworden. Vroeger keek men pas rond hun veertigste naar het pensioen, dan had je nog maar twintig jaar. Hoe eerder je begint, hoe voordeliger het voor je werkt. Bij een langere termijn ben je minder afhankelijk van de markt volstaan immers lagere periodieke bedragen.”

Met het pensioen kunnen veel verschillende problemen aan het licht komen. “Denk aan de werknemer met een pensioengat of de zzp’er die zelf zijn pensioen moet regelen maar niet weet hoe. Dat zijn duidelijke problemen, met duidelijke doelen”, vertelt Groot.

Altijd een doel

Geld zonder doel bestaat niet, volgens Groot. “Je gooit het immers niet in de open haard. Een doel kan hoogstens minder noodzaak hebben, waardebehoud is wellicht minder prangend dan een pensioengat. Maar ook bij waardebehoud zijn concrete doelen te bedenken: het verslaan van inflatie of de erfenis goed regelen voor de kinderen. Geld heeft altijd een doel.”

Meer over: Doelbeleggen.nl

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Microkredieten: veel impact en een hoog rendement

De koersontwikkeling heeft ook niet of nauwelijks samenhang met de beurs Lees verder ›