IEXGeld

Dossiers

Profiel

'Beleg als een voetbalcoach'

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

“Een voetbalcoach zet niet tien spitsen in, of tien verdedigers”, legt Beleggerstrainer Hans Oudshoorn van Binck Academy uit. Bij voetbal draait het om een gebalanceerd team, dat is bij beleggen niet anders. “Ik zie het als beleggerstrainer als mijn taak klanten van BinckBank ook zo planmatig te leren beleggen.”

Dit jaar behoort BinckBank met hun Binck Green als broker tot de Beste Keuzes van IEX Gouden Stier. Dat betekent dat zij zich hebben onderscheiden op onder andere hun beleggingsbeleid, informatievoorziening en kosten. “Educatie en inspiratie zijn onze twee speerpunten”, vertelt Oudshoorn. En dat is te merken, BinckBank blinkt uit op het gebied de ruime handelsmogelijkheden, het toegankelijke platform en handige beleggingstools. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld leren beleggen bij de Binck Academy.

Dilemma’s

Stabiliteit / Volatiliteit

Vroeg of laat krijgt iedereen te maken met volatiliteit, maar voor de lange termijn draait het om stabiliteit.

Persoonlijk / Anoniem

Als ik een training heb gegeven, dan laat ik altijd mijn persoonlijke mailadres achter: kom maar door met die vragen. Als een vraag erg complex is, dan bel ik vaak ook gewoon even.

Vast contactpersoon / Team van deskundigen

Voor de Binck Green klant staat een breed team van deskundigen klaar.

Reactief / Proactief

Wij proberen altijd op de wensen van de klant in te spelen, door bijvoorbeeld onderzoek en enquêtes. De resultaten gebruiken we om onze dienstverlening te verbeteren.

Flexibel / Vaste keuzes

De klant kan kiezen voor welk pakket hij of zij gaat, maar wisselen kan ook snel en eenvoudig. Ook de portefeuille is flexibel, er is een breed spectrum aan instrumenten beschikbaar.


Binck Green is het basispakket van BinckBank en is er voor allround-beleggers die één à twee keer per maand een transactie doen en vooral beleggen voor de lange termijn. Binck Green is een van de drie pakketten die BinckBank aanbiedt aan zelfstandige beleggers. Klanten krijgen bij ieder beleggingspakket de beschikking over extra tools die hen ondersteunen bij het beheer van hun portefeuille en die aansluiten bij hun eigen handelsgedrag en behoeften.

Het ideale team

Hans Oudshoorn heeft al vele jaren ervaring als beleggerstrainer bij Alex en BinckBank. Daarnaast is hij co-auteur van het bekende boek Beleggen voor Dummies. “De Nederlander an sich is calvinistisch en spaart veel. Maar op het moment dat ze naar de beurs gaan, nemen ze vaak (te) veel risico door meteen vol in te stappen.” Daar probeert hij beleggers bij BinckBank voor te behoeden.

Dus hoe ziet het ideale beleggingsteam eruit? Oudshoorn: “Zorg dat u wat cash op de bank houdt als wissel, maak een achterhoede van relatief veilige obligaties en selecteer voor het middenveld aandelen en ETF’s. Vervolgens kunt u het afmaken met een voorhoede van opties en turbo’s, maar alleen als dit past bij uw kennisniveau.”

Terug naar de voetbalcoach. Wordt het een talent uit Spanje als linksback en een veelbelovende spits uit de VS? “Dat kan, maar kies liever aandelen en ETF’s met extra aandacht voor dividend. Dividend maakt op de langere termijn wel 30 tot 50% van uw eindrendement uit. Daar omheen kunt u denken aan thematische ETF’s, bijvoorbeeld robotica of automatisering, maar ook vergrijzing. De zilveren economie wordt dat wel genoemd.”

De ideale klant

“De klant heeft de keuze gemaakt om te beleggen. Vaak omdat de spaarrente laag is, zeg uit een stukje frustratie. Naast vermogensrendementsheffing is een drijfveer ook inflatie; geld wordt minder waard. Op dat moment moet worden besloten of ze dat zelf gaan doen of het uit handen geven. Als ze het zelf willen doen, dan wil ik ze graag helpen een gebalanceerde portefeuille voor de lange termijn op te bouwen.”

Meer over: Binck Green

Want daar draait het bij BinckBank om: Een langdurige kwalitatief hoogstaande klantrelatie. “Een ideale klant is iemand die wij zo goed mogelijk blijven bedienen, van begin tot eind, en die zelf al meedenkt over de volgende stap, al is dat maar een stip op de beleggingshorizon.” Eigenlijk is wat dat betreft de ideale klant niet één persoon, maar de hele familie. “Het begint met de ouders als klant, maar later gaan de kinderen mee. Bij een aantal oudere klanten kwamen de zoons en dochters al een keer mee, nu is deze generatie ook opgegroeid en openen ze rekeningen voor hún kinderen.”

Waar Hans Oudshoorn geen begrip voor heeft, zijn “gelukszoekers die het rendement van morgen vandaag willen.” Hij benadrukt nog eens dat te veel risico nemen nooit goed is, het gaat om de balans. De beurs is een plek waar u uw geld voor u kunt laten werken, maar wel met een beheersbaar risico. En onrealistische doelen zijn nooit goed. “Het de tijd geven is belangrijk. De eerste stap bij mijn trainingen is het matigen van overspannen rendementsverwachtingen. Met een jaarlijks rendement tussen de 5 en 8% doet u het echt goed.”

Educatie en inspiratie

“Wat ik eerder ook schetste, er zijn twee kernpunten belangrijk voor ons: educatie en inspiratie. Dat is eigenlijk wat we gaandeweg in onze relatie met de klant willen uitdragen, dat ze daarvoor bij ons terecht kunnen.” Daarom is de Binck Academy ook opgericht. En het leuke is: de klanten mochten bepalen wat op het programma kwam.


De Binck Academy biedt programma’s voor beleggers op alle niveaus, voor zowel beginnende als ervaren beleggers. Of het nu gaat over de portefeuille inrichten, uitleg van instrumenten, vermogensopbouw of trading, op het Binck Academy platform, inclusief Binckipedia, is het allemaal te vinden.

“Het programma is gebaseerd op een groot onderzoek dat we hebben gedaan onder onze klanten, maar ook op basis van de drie maandelijkse klantenquêtes en klantfeedback. Uit het onderzoek kwam dat er de meeste behoefte was aan webinars, korte video’s, klassikale trainingen, artikelen en syllabi, dus dat bieden we aan. Zelfs over de onderwerpen hebben onze klanten zeggenschap”, vertelt Oudshoorn.

Veel verschillende beleggers

“Een aantal klanten ken ik al heel lang, die gaan al lang mee en hebben verschillende crises meegemaakt. Zij weten hoe ze daar mee om moeten gaan. De beleggers die de afgelopen jaren zijn ingestapt weten niet hoe dat is, zij zijn – op wat schrikmomentjes na – altijd verwend geweest met stijgende koersen.”

Voor die beleggers heeft Oudshoorn goed advies: “Ken uzelf, beleg conform uw risicoprofiel en gun uzelf de tijd rendement te halen. Koersen kunnen fluctueren, maar hou vast aan uw lange horizon. Als u iedere maand of kwartaal een vast bedrag belegt in bijvoorbeeld een ETF, dan spreidt u het risico.”

Meer weten? Neem contact op met BinckBank.

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Trap jij ook in deze psychologische valkuilen van beleggers?

Wie denkt dat beleggen een rationeel proces is, heeft het mis. Deze fout... Lees verder ›