IEXGeld

Dossiers

Profiel

Nederlanders doen kerstinkopen via smartphone

Online aankopen doen via je smartphone is inmiddels net zo normaal als fysiek winkelen. Zeven op de tien van de Nederlandse consumenten gebruikt een smartphone om aankopen te doen, blijkt uit onderzoek van Mastercard.

Dus kun je je vinger niet van die koopknop afhouden? Je bent in ieder geval niet de enige. Dit waren de belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • Winkelen met een smartphone is goed voor een kwart van het totale winkelvolume.
  • 27% van de Nederlanders gebruikt de smartphone ten minste één keer per week voor aankopen.
  • De meest populaire tijd om online te shoppen is 's avonds op een doordeweekse dag tussen 17:00 uur en 21:00 uur.

Shoppen in de rest van Europa

Vier van de tien Europeanen doen minstens één keer per week online mobiele aankopen, in Nederland is dit aantal drie van de tien. Er is een groot aantal zware mobiele shoppers in Europa.

Zo shopt in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bijna de helft van de mensen eenmaal per week of zelfs vaker mobiel (beide 47%), in heel Europa is dit 39%. In totaal is mobiel winkelen goed voor een kwart (24%) van het totale winkelvolume.

Check ook: Minder belasting betalen? Doe dit voor het einde van het jaar

De verschuiving naar mobiel heeft alles te maken met het aankoopmoment: veel mensen shoppen doordeweeks online in hun vrije tijd. 79% van de mobiele shoppers in Nederland geeft er de voorkeur aan om kerstcadeaus thuis vanaf de bank te bestellen, 17% bestelt ze vanuit bed. Opvallend detail: 4% shopt kerstcadeaus vanuit de badkuip.

Wanneer shoppen we mobiel?

Maar Nederlanders profiteren ook van de snelheid en het gemak van mobiel online winkelen. Ze gebruiken hun wachttijd of pauzes voor een snelle kerstinkoop: een aanzienlijk aantal producten wordt gekocht tijdens het wachten op het openbaar vervoer (11%), op het werk (9%) of tijdens een pauze of lunch (6%).

Toen de deelnemers werd gevraagd om hun top drie mobiele kerst winkeltijden te kiezen, stemden de meeste Nederlanders voor doordeweekse momenten, opvallend genoeg wordt er minder mobiel geshopt in het weekend.

De meest populaire tijd (50%) is 's avonds op een doordeweekse dag tussen 17.00 uur en 21.00 uur. Een groot deel van de kerstcadeaus wordt echter ook gekocht op weekdagen van 12.00 uur tot 17.00 uur (47%).

Nederland ligt hiermee op één lijn met het gemiddelde mobiele koopgedrag van andere Europese landen.

Snelheid en gemak

Nederlandse consumenten zien verschillende redenen waarom ze graag winkelen met hun smartphones: in de top drie staan: de snelheid (37%), aankopen doen met één klik (22%), eenvoudigere navigatie (17%) en verbeterde beveiliging (10%).

Het Verenigd Koninkrijk (22%), Ierland (21%), Spanje en Frankrijk (20%) zien verbeterde veiligheid als een belangrijke drijfveer om mobiel inkopen te doen. Polen (63%), Duitsers (59%) en Zwitsers (56) %) lijken de meest efficiënte smart shoppers te zijn, omdat ze de voorkeur geven aan snelheid ten opzichte van andere criteria.

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (48%) koopt online kleding en accessoires via mobiele apparaten. Op een tweede plaats staat eten en drinken met 39%. Kaartjes voor theater en bioscoop volgen daarna met 29%.

Op sommige producten - zoals tickets voor het openbaar vervoer - is er een groot verschil tussen Europese landen: bijna de helft van de Zwitsers koopt ze mobiel (48%), maar slechts 17% van de Russen. Als het gaat om parkeertickets, koopt 44% van de Zweden deze mobiel, in Duitsland slechts 12%.

Shoppen via de app

Gezien het aantal en de varieriteit aan mobiele aankopen, zou het niet moeten verbazen dat 65% van de Nederlanders in de afgelopen 12 maanden gebruikmaakte van een app voor het doen van hun mobiele aankopen. De meerderheid van hen (62%) gebruikt twee tot vijf apps, 27% van hen zelfs zes of meer.

Lees ook: Heb jij ook december over aan het eind van je salaris?

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›