IEXGeld

Dossiers

Profiel

'Wij zoeken beleggers die zich geen zorgen willen maken'

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

Een vermogensbeheerder die niet zo zeer groei, maar vooral het behoud van het vermogen vooropstelt. Dat is Care IS Vermogensbeheer ten voeten uit.

Met een focus op het beperken van risico’s, is de vermogensbeheerder bij uitstek geschikt voor de niet zo avontuurlijke belegger. "Beleggers die even snel een ritje willen maken, daar kunnen wij niets mee."

Dilemma's

Avontuurlijk / Behoudend

Vermogensbehoud speelt een belangrijke rol in onze dienst.

Jong / Oud

Het liefst jong want dan heb je er lang plezier van, maar onze klanten zijn meestal wat ouder.

Flexibel / Vaste keuzes

Qua klantcontact zijn we flexibel en sluiten we aan bij de wensen van de klant, qua beleggingsbeleid hebben we vaste bouwstenen

Zelfstandig / Aan de hand nemen

Onze ideale klant wil ontzorgd worden.

Waardebehoud / Groei

We gaan voor allebei maar behoud heeft bij ons een belangrijkere plek dan bij andere beheerders.


Vanaf 100.000 euro kunnen beleggers met hun vermogen terecht bij Care IS Vermogensbeheer. Maar welk type belegger zit bij Care IS Vermogensbeheer nou echt precies op zijn plek?

"Vermogensbehoud speelt een belangrijke rol in onze dienst. We willen minder risico voor beleggers, dus kiezen we voor defensievere aandelen. Als het risico op de beurzen toeneemt, bouwen wij risico’s zoveel mogelijk af. De avontuurlijke klant past daar dan niet zo goed bij", vertellen Loege Schilder en Gudy Zwarthoed van Care IS Vermogensbeheer en Axento Vermogensbeheer (onderdeel van Care IS). "Onze ideale klant wil vooral ontzorgd worden."

Om klanten te ontzorgen, belegt Care IS in risicobeperkende stijlfactoren, waarbij posities in aandelen in de portefeuilles worden afgebouwd op het moment dat het risico op de financiële markten toeneemt. Met behulp van indextrackers belegt de vermogensbeheerder breed gespreid in 7.000 verschillende bedrijven wereldwijd. Daarbij is Care IS ervan overtuigd dat vermogen op de lange termijn alleen kan groeien als het behoud van het vermogen de basis vormt.

Behoudende beleggers

De meeste Care IS-klanten zijn behoudend van aard. Ze hebben voldoende pensioeninkomen en hun hypotheek is afgelost. Hun vermogen hebben ze niet direct nodig maar ze willen ook niet dat het stilstaat. Ze kiezen voor beleggen om het vermogen toch te laten groeien. 

Meer over: Care IS Vermogensbeheer

"We willen met onze klant vooral een langdurige relatie opbouwen waarbij wij de persoon zijn waarmee hij zijn financiële situatie overlegt. Daarbij is het behoudende karakter het belangrijkst. Soms zijn er al meerdere generaties bezig geweest het vermogen te verdienen, dus daar wil je zorgvuldig mee omgaan", aldus Schilder. 

Warm contact

De mensen van Care IS helpen de klanten om zorgvuldige keuzes te maken en bouwen zo een langdurige vertrouwensrelatie op. Een keer per halfjaar is er in dat kader telefonisch contact en minimaal jaarlijks gaat een van de relatiebeheerders van Care IS op bezoek bij klanten. "Dan lichten we de marktsituatie en het beleggingsbeleid toe. Maar we staan ook stil bij de klantsituatie. Zijn er grote wijzigingen in iemands situatie? Is de risicohouding nog hetzelfde? Ook het risicoprofiel wordt opnieuw bekeken. Er worden op zo'n moment nieuwe afspraken gemaakt en we houden rekening met actualiteiten. Daarbij vinden we het ook belangrijk om de financiële markten begrijpelijk te maken voor klanten en uit te leggen wat er speelt."

Schilder legt uit dat het klantcontact door de jaren heen steeds warmer wordt. "Naarmate de tijd verstrijkt, leren wij de situatie van de klant steeds beter kennen. Door klanten worden we bijvoorbeeld ook betrokken bij de vraag of ze nu al wel of niet moeten schenken aan hun kinderen. Of klanten bespreken met ons wanneer ze willen stoppen met werken." 

"Doordat we de klant dus goed leren kennen, kunnen we meer voor hem betekenen. Daardoor kunnen we de juiste informatie op een zodanige manier presenteren dat de klant het begrijpt en zelf de keuzes kan maken." En dat klanten het contact met de vermogensbeheerder echt waarderen blijkt wel: "Wij worden vaak uitgenodigd bij evenementen in de privésfeer zoals bij pensionering en jubilea. Of laatst waren we bij een expositie van een klant die doet aan beeldhouwen. We worden dus onderdeel van de kring en we merken dat klanten het ook echt leuk vinden als we langskomen."

Vertrouwelijk aanspreekpunt

Belangrijke life events die een rol spelen in de relatie met klanten zijn uiteenlopend: "Je hebt allerlei gebeurtenissen; de geboorte van kinderen, de verkoop van een bedrijf, maar ook de overname van een bedrijf, een verhuizing of een scheiding. Wij zijn in zulke situaties lang niet altijd leidend hoor, want dat kan ook een accountant zijn, maar wij zijn wel een vertrouwde adviseur van de klant. Wordt het te specialistisch, dan begeleiden we iemand naar een specialist, maar qua risico/rendementsvraagstuk zijn wij het aanspreekpunt."

Te avontuurlijk

De belangrijkste reden waarom iemand zijn vermogen bij Care IS weg zou halen, is dat het vermogen op een andere manier nodig is. “Of wanneer iemand toch niet de ideale klant is. Wanneer iemand bijvoorbeeld toch meer een avontuurlijke klant blijkt te zijn, of eigenlijk helemaal nooit had moeten beleggen. Dat probeer je van te voren zo goed mogelijk te filteren, maar door de lage rente zijn er bijvoorbeeld mensen die beginnen met beleggen maar wanneer de beurzen beginnen te dalen meteen zenuwachtig zijn en niet meer kunnen slapen.”

Hoewel het ontzorgen van de klant bij Care IS centraal staat, worden beleggers wel degelijk goed op de hoogte gehouden: “We proberen zoveel mogelijk over te dragen wat we doen en waarom. Dat doen we bij iedere mutatie in de portefeuille, bij iedere sterke marktbeweging, klantrapportage of klantengesprek.”

Zelf keuzes maken

Beleggers die graag helemaal zelf achter de knoppen zitten zijn bij Care IS wellicht niet aan het juiste adres. "Onze dienst is niet geschikt voor de particuliere handelaar; mensen die zelf invloed willen uitoefenen op de portefeuille. En ook niet voor mensen die even snel willen scoren met een risicovolle belegging. Aan de andere kant is onze dienst ook niet geschikt voor mensen die helemaal niet willen dat hun vermogen daalt. Mensen die geen schommelingen willen accepteren, kunnen beter sparen", concludeert Schilder. 

Zwarthoed voegt daaraan toe: "Toch kunnen onze diensten ook prima gecombineerd worden door iemand die wat meer risico wil. Twee verschillende strategieën naast elkaar kunnen uiteindelijk natuurlijk ook een mooi gemiddelde vormen. Je kunt dan voor je stabielere potje - voor bijvoorbeeld je pensioen - bij ons terecht, en om een grote klapper te maken kun je naar een agressievere vermogensbeheerder."

Meer weten? Neem contact op met Care IS Vermogensbeheer.

Lees ook:

Punten om op te letten bij het uitzoeken van een vermogensbeheerder

Staar je niet blind op de behaalde rendementen. Lees verder ›