IEXGeld

Dossiers

Profiel

Gooi je belastingaangifte van 2012 nooit weg als je een hypotheek hebt

Banken vragen verschillende stukken op als je een nieuwe hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld een loonstrook, werkgeversverklaring of paspoort. Dat klinkt vrij logisch want een bank heeft nu eenmaal stukken nodig om de hypotheekaanvraag te kunnen beoordelen.

Maar waarom wil de bank in hemelsnaam je aangifte inkomstenbelasting van 2012 zien? Het is inmiddels 2018. Wie heeft er nou nog een aangifte van 6 jaar geleden? En waar is die dan voor nodig, vraagt Jeroen Wolfsen van Moneywise  zich af. 

Overgangsrecht aflosvrije hypotheek

Vanaf 2013 is een aflossingsvrije hypotheek alleen aftrekbaar als er een bestaande hypotheek was op 31 december 2012 . Je kunt dan gebruik maken van het overgangsrecht en nog (voor een deel) een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. En dat is dus de reden waarom een bank vraagt om je belastingaangifte van 2012.

Je mag 50% van de waarde van je nieuwe woning aflossingsvrij lenen. Dit bedrag mag niet hoger zijn dan de hoogte van je hypotheek op 31 december 2012. Wat voor soort hypotheek je had, is daarbij niet belangrijk. Het is dus niet zo dat je al een aflossingsvrije hypotheek had moeten hebben.

Lees ook: Hoe haalbaar is je woning energiezuiniger maken?

Voorbeeld:

Erik koopt een nieuw huis van € 220.000. Hij heeft een woning die verkocht gaat worden. Hierop zit nog een spaarhypotheek van € 150.000. Uit zijn belastingaangifte van 2012 blijkt dat de eigenwoningschuld op 31-12-2012 € 150.000 bedraagt.

Erik mag voor zijn nieuwe woning een aflossingsvrije hypotheek sluiten van 50% van € 220.000, dus |€ 110.000. Had Erik een spaarhypotheek gehad van € 100.000 dan was dat het maximale bedrag dat hij als aflossingsvrije hypotheek had mogen afsluiten.

Heb je geen belastingaangifte 2012 meer?

Maar wat nu als je geen belastingaangifte 2012 meer hebt? Want zo gek is dat niet. De meeste mensen bewaren 5 jaar lang dit soort documenten. Helaas biedt de belastingdienst dan ook geen hulp. Als je inlogt bij de belastingdienst, zul je namelijk zien dat ook deze zich houdt aan de 5 jaars bewaartermijn.

En dus is je laatste aangifte die je kunt downloaden die van 2013. En daar heb je dus niks aan. Bellen naar de fiscus dan maar. Want die moeten de aangifte van 2012 toch nog wel hebben? Ja hoor, die hebben ze.

Het probleem alleen is dat het acht weken kan duren voordat je deze ontvangt. En vaak is dat te laat want de hypotheek moet geregeld worden voordat de ontbindende voorwaarden voor het aanvragen van je hypotheek zijn verlopen.

Overzicht van de bank

Als je de benodigde stukken niet kan krijgen van de fiscus, kun je bij een aantal banken ook de eigenwoningschuld van 2012 aan tonen met een overzicht van de hypotheek van dat jaar. Als je die ook niet meer hebt, kun je die opvragen bij de bank.

Niet alle banken kunnen het jaaroverzicht van 2012 nog aanleveren. Ook zij werken met de bewaartermijn van 5 jaar. En zeker als de hypotheek niet meer loopt kan het voorkomen dat er geen overzicht van 2012 beschikbaar is.

Fiscus bedenkt regels maar veroorzaakt problemen

Het is een slechte zaak dat de fiscus regels bedenkt, waarbij het onmogelijk is om van diezelfde fiscus de benodigde informatie te ontvangen om te kunnen voldoen aan die regels.

Voor veel mensen is het erg belangrijk dat ze de hoogte van de hypotheek van 2012 aan kunnen tonen. En die gegevens zouden mensen gewoon online bij de fiscus op kunnen vragen. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.

Alles over wonen op: IEXGeld Wonen

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Websites banken en vergelijkers tonen onjuiste hypotheeklasten

Het Moneywise Hypotheek Onderzoek laat schokkende resultaten zien. Lees verder ›