IEXGeld

Dossiers

Profiel

Doen we binnenkort online boodschappen?

In Amerika wordt het steeds normaler – boodschappen doen via internet. Van verse groenten en fruit en andere boodschappen tot badmatten en grasmaaiers, enkele muisklikken en het is bezorgd. Kopen wij in Nederland binnenkort ook alles via webwinkels?

Veel supermarkten zijn hun online activiteiten al verder aan het ontplooien. Zoals Albert Heijn met Appie maar ook nieuwkomers als Picnic, die niet eens meer een fysieke winkel hebben. Amazon, een groot Amerikaanse platformbedrijf, heeft net een nieuwe vestiging in Nederland geopend.

Krijgen we in Nederland ook te maken met zogeheten platformbedrijven? Volgens het ING Economisch Bureau in de nieuwe themavisie supermarkten zal dat voorlopig wel meevallen. Voor de meeste dagelijkse boodschappen is de kans op een grootschalige verschuiving van verkoop via winkels en webwinkels naar dergelijke platformbedrijven klein, stellen zij.

Check: Beleggen met je wisselgeld doe je zo

Hoge toetredingsdrempels beschermen supermarkten

De boodschappenmarkt is een lastige markt. Voldoende verdienen is lastig voor bedrijven, de distributie complex en bij thuisbezorgen arbeidsintensief en relatief duur.

Waarom werkt het in Amerika dan wel? In de VS loont het voor huishoudens eerder om boodschappen doen uit te besteden omdat Amerikanen naar verhouding langere werkweken maken. Ook is de groep hoge inkomens er relatief groot.

De potentiële markt in Nederland is klein, de branche is sterk geconsolideerd en door relatief hoge loonkosten is thuisbezorgen minder aantrekkelijk. Ook toetredingsdrempels maken de kans dat platformbedrijven de supermarktbranche in Nederland ontwrichten klein.

Consument stelt hoge eisen aan online boodschappen

Binnen de online boodschappenmarkt richten supermarkten zich nu nog vooral op directe verkoop via hun eigen webshop. De interesse voor online boodschappen leeft ook bij consumenten. Bijna 40% van de Nederlandse consumenten verwacht in de toekomst vaker online boodschappen te gaan doen, schrijft ING.

Consumenten stappen echter niet zomaar over. Meer dan 40% noemt gratis bezorging als belangrijkste randvoorwaarde, gevolgd door een soepel bestelproces (18%) en snelle bezorging (14%).

Voor veel supermarktketens is gratis thuisbezorgen echter niet realistisch. Het huidige systeem met nadruk op fysieke winkels is efficiënt en daarmee een relatief goedkope route richting de consument.

Lees ook: 10 dividendaandelentips van Warren Buffett

Gerelateerde Tools

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Nederlanders doen kerstinkopen via smartphone

Zeven op de tien Nederlanders gebruiken hun smartphone om kerstcadeau's ... Lees verder ›