IEXGeld

Dossiers

Profiel

In drie stappen een succesvolle internetondernemer

Heb je weleens opgezocht hoe je gemakkelijk geld kunt verdienen online? Je zal niet de enige zijn. Velen zien brood in het opzetten van een webshop of het ontwerpen van producten, maar hoe word je nou succesvol als internetondernemer? Deze drie stappen kun je zetten.

1. Richt je op de eerste duizend volgers 

Om een succesvolle internetondernemer te worden, heb je geen miljoenen fans nodig. Richt je op de duizend grootste liefhebbers van je product. Stel je bent goed in het ontwikkelen van speciale chips voor elektronische apparatuur. Misschien zoeken per maand maar vierhonderd mensen naar zo’n product. Hoeveel geld kun je verdienen door een product te verkopen dat maar door vierhonderd mensen per maand wordt opgezocht? Meer dan je denkt. 

De gedachte achter de duizend fans-theorie, is dat een echte fan bereid is om minstens 100 euro per jaar te besteden aan wat jij te bieden hebt. Zij kopen bijvoorbeeld het kunstwerk dat je hebt geschilderd of investeren in de speciale hondenkoekjes die je maakt. Echte internetondernemers richten zich eerst op het vinden van duizend liefhebbers, door hun vertrouwen te winnen via bijvoorbeeld contentmarketing. Denk aan het schrijven van blogs, spreken op seminars en het posten op sociale media. 

Lees ook: In 6 stappen van armoedig naar stinkend rijk

Omdat internet het mogelijk maakt om direct met je fans in contact te komen, nemen ze spullen ook direct van jou af en niet van een winkel als Bol.com. Bovendien hoef je ook niets aan kosten af te dragen als je op deze directe manier je spullen verkoopt. 

Duizend mensen die ieder jaar honderd euro voor je spullen betalen, brengt al gauw 100.000 euro per jaar in het laadje. Niet gek! En bovendien is de doelstelling van duizend fans voor velen een stuk realistischer dan een miljoen volgers. Veel internetondernemingen richten zich ook vaak op nichemarkten in plaats van de massa of zijn zo begonnen. Denk aan Facebook, dat zich in het begin richtte op enkele duizenden studenten aan de Harvard Universiteit. 

2. Denk niet aan opschalen

Veel beginnende ondernemers denken dat een product alleen maar succesvol of een ramp kan worden. Dat is niet helemaal waar. Zelfs als je een fantastisch product verkoopt, zal het een tijd duren voordat je een grote stap kunt maken. Denk niet meteen: ik moet meteen enorm veel producten verkopen om succesvol te kunnen zijn. 

Veel internetbedrijven zijn klein begonnen en dachten niet aan opschalen totdat ze minstens duizend volgers hadden. Daarna wordt (bijna) alles gemakkelijker en zal de mond-tot-mond reclame zijn vruchten afwerpen. Maak eerst vrienden en familie warm voor jouw product en de rest zal mogelijk volgen, is de gedachte. 

Lees ook: Zelf beleggen? Doe het veilig met deze negen tips

3. Zit de rit uit

Je staat bij een bushalte in Amsterdam te wachten waar doorgaans drie bussen vandaan vertrekken. Alle drie de bussen stoppen bij de eerste drie volgende haltes. 

Stel, de eerste drie haltes staan voor drie jaar in je leven. Tegen de tijd dat je bij de derde halte bent, realiseer je je misschien dat er nog veel meer mensen bij dezelfde halte staan. Allemaal doen ze hetzelfde werk. Je komt erachter dat het werk dat je in de afgelopen drie jaar hebt gedaan helemaal niet zo revolutionair was als dat je dacht: immers ben je erachter gekomen dat er nog veel meer mensen met dezelfde ideeën zijn. 

Je stapt gedesillusioneerd uit de bus en neemt een taxi terug naar waar je vandaan kwam. Misschien stap je weer in een andere bus. En zo kan het verhaal lang doorgaan.

De tip: stap niet uit de bus, maar zit de rit uit. Pas dan zie je een verschil. Je merkt op dat de bussen weliswaar allemaal bij dezelfde drie haltes stoppen, maar daarna gaan ze alle drie hun eigen weg op. De ene rijdt naar het oosten, de andere naar het westen of het noorden. Deze ontwikkeling doormaken is essentieel voor het succes van je onderneming. 

Lees ook: Periodiek beleggen: goed idee, maar let op de kosten

Reacties

3 Reacties Omlaag ↓

Aantal posts per pagina:  20 50 100

  1. Verkruimel 6 jun 2017 om 13:37 0
    "mond-op-mond reclame"

    Hmm - beetje onsmakelijk, tenzij je een datingsite hebt. Mond-tot-mondreclame misschien?
  2. Goed artikel 18 sep 2017 om 17:20 0
    Ik wil graag ingaan op het stuk waarin verteld wordt dat als bedrijven een band hebben met hun fans dat fans dan kopen bij hen en niet bij bol.com. Dit is enigszins waar natuurlijk, maar denk ook aan blogs, vlogs, forums enzevoorts. Mijn vrouw is hele dagen blogs aan het lezen van bijvoorbeeld www.doormijzelf.nl/ of vlogs van o.a. Monica Geuze. Dit zijn dan mensen die over bedrijven of producten praten waardoor het merk enorm groeit. Een blogger/vlogger aanspreken kan dus van groter belang zijn dan maar je eigen naam promoten. Laat anderen het voor je doen.
  3. supersaver 12 jun 2018 om 09:56 0
    Het is sowieso verstandig niet te snel op te schalen. Tegenwoordig zijn de enige bedrijven die dit lukt, de bedrijven met enorme kapitaalstromen. Een Zalando bijvoorbeeld lukt het nauwelijks winst te draaien terwijl het marktleider is, en blijft alleen maar groeien. Slim met kapitaal omgaan, en de juiste doelgroep definieren lijkt mij het meest voornaam. Zie bijvoorbeeld in dit artikel waarin Duitsland word aangehaald als een markt waar je makkelijk kunt groeien: www.yuqo.nl/hoe-u-uw-droom-van-wereld... Te groot denken heeft als naar gevolg dat het kapitaal sneller de deur uit vliegt dan dat eigenlijk de bedoeling is.

3 Reacties Omhoog ↑

Lees ook:

Stedentrip duur? Niet met deze 7 tips

De zomer leent zich goed voor een stedentrip. Door slimme keuzes te make... Lees verder ›