IEXGeld

Dossiers

Profiel

Een eigen bedrijf beginnen? Drie ondernemers geven tips.

"Had ik dit maar geweten." Je hoort het niet zelden van ondernemers als ze terugkijken op de periode waarin ze nèt voor zichzelf waren begonnen. Er zijn veel valkuilen voor een startend ondernemer.

Waar moet je op letten? We vroegen drie ondernemers naar hun tips voor beginnende zelfstandig ondernemers.

1. Zoek een mentor

Een mentor - daar heeft Jeroen Remerij heel veel aan gehad. Met zijn bedrijf Coffee 2.0 helpt Remerij startende koffieondernemers om een koffiezaak van de grond te krijgen.

"Er zijn altijd wel oude rotten in het vak die alles al meegemaakt hebben en het leuk vinden om jongere ondernemers te helpen. Zij kennen het klappen van de zweep en kunnen je dus van goede adviezen voorzien."

"Toen ik tien jaar geleden mijn eigen koffiezaak wilde openen, had ik een locatie op het oog die achteraf erg slecht was. Mijn mentor heeft me aangeraden om onderzoek te doen naar hoeveel mensen er dagelijks dat pand passeren. Uiteindelijk heb ik de koffiezaak geopend in een pand vlakbij een universiteit. Dat bleek een schot in de roos."

2. Wees voorzichtig met aannemen van personeel

Dat zegt Hans de Lang, die onder meer een drankenhandel heeft in Duitsland. "De eerste mensen die je aanneemt, zijn heel belangrijk voor het succes van je bedrijf. En voor de uitstraling en het imago van je bedrijf."

"Het moet bovendien niet onderschat worden dat een eerste werknemer een grote kostenpost is voor een klein bedrijf. Het is veel makkelijker om kosten te maken, door bijvoorbeeld mensen aan te nemen, dan om omzet binnen te halen."

Lees ook: Ondernemersrisico: langdurig ziek worden

3. Lanceer zo snel mogelijk

Dat is het advies van Floris Venneman, strateeg en spreker bij Venterprise.nl

"Wat je veel ziet bij ondernemers is dat ze een idee hebben en eindeloos blijven hangen in het maken van businessplannen en analyses. Als ze daarna zo ver zijn, gaan ze hun product of dienst proberen te finetunen totdat het helemaal perfect is."

"Als ze het dan lanceren, blijkt soms dat er tóch geen klanten voor zijn," zegt Venneman, die daarom adviseert om "zo snel mogelijk met je product of dienst de markt in te gaan. Zo snel mogelijk kijken of je klanten er behoefte aan hebben."

"Zodat je direct geld gaat verdienen en veel eerder weet of iets werkt of niet - en dus veel eerder kunt bijsturen en optimaliseren. Wees niet te bang voor negatieve reacties of commentaar. Zeg desnoods tegen je klanten dat het nog niet helemaal af is. En vraag: Zit je hier op te wachten? Wat zou ik moeten toevoegen?"

Check ook: Een bedrijf beginnen? Zo pak je dat aan.

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›