IEXGeld

Dossiers

Profiel

Zijn frequent flyer-programma’s wel de moeite waard?

Reizigers worden door luchtvaartmaatschappijen nog steeds verleid om lid te worden van hun frequent flyer-programma’s met de belofte van extraatjes en zelfs gratis vluchten (mits je genoeg punten hebt gespaard natuurlijk).

Hoewel een spaarsysteem voor vluchten eigenlijk best een goed idee is, kan het soms een lange tijd duren voordat je daadwerkelijk van de voordelen van het programma kunt genieten.

Zijn frequent flyer-programma’s nog wel de moeite waard? Of kun je als reiziger gewoon beter voor de goedkoopste vluchten kiezen? 

Voortdurend in ontwikkeling

Allereerst moet vermeld worden dat luchtvaartmaatschappijen continu hun spaarprogramma’s blijven doorontwikkelingen om deze aan te laten sluiten op de veranderende wensen van reizigers. De dag dat je alleen punten kon sparen op basis van de afstand die je hebt gevlogen is al een tijdje voorbij. 

Veel maatschappijen zijn bijvoorbeeld overgestapt op een meer vriendelijke manier van sparen gebaseerd op het bedrag dat je hebt besteed aan de vlucht. Het Amerikaanse Delta Airlines en het Belgische Brussels Airlines stapten in 2015 bijvoorbeeld over naar een soortgelijk systeem.

Check ook: Deze mythes over geld kunnen je veel kosten

KLM kijkt naar meerdere aspecten en weegt de afstand en frequentie mee, maar ook de reisklasse waarin je reist en de hoogte van de ticketprijs. 

Door een spaarsysteem dat meer kijkt naar de prijzen van een reis, wordt het voor regelmatige reizigers moeilijker om in aanmerking te komen voor extraatjes, terwijl businessclass-vliegers (met veel geld) juist eerder zullen genieten van de voordelen. 

Toch voor de goedkope tickets

Velen zullen dan eerder kiezen voor die goedkope deal dan dat ze zich volledig toewijden aan één luchtvaartmaatschappij, alleen omdat zij dan in aanmerking komen voor extraatjes die soms niet afwegen tegen de veel lagere tarieven die de concurrent biedt. 

"Ik denk dat men in de Verenigde Staten gewend is aan zeer lucratieve spaarprogramma's van luchtvaartmaatschappijen en zo lucratief lijken ze nu even niet te zijn", aldus Brian Kelly, oprichter van The Points Guy dat zich specialiseert in het puntensysteem van luchtvaartmaatschappijen. "In Azië en Europa is er helemaal geen cultuur van gratis upgrades. Ik vind het niet erg dat reizigers iets niet krijgen waarvoor ze niet betaald hebben".

“Zorg ervoor dat je echt goed op de hoogte bent van wat een frequent flyer-programma voor voordelen biedt en weeg dat af tegen de ticketprijzen van andere luchtvaartmaatschappijen”, zo wordt op prior2boarding.com gesteld. Volgens de website komt het zeer vaak voor dat mensen genoeg punten hebben gespaard voor een gratis of goedkopere vlucht en vervolgens niet deze vlucht op de dag kunnen boeken die ze willen. 

Daarnaast wordt vaak niet duidelijk vermeld dat een vlucht nooit helemaal gratis is. “Sommigen lijken zich niet te beseffen dat wanneer je voor een gratis vlucht hebt gespaard, je alsnog belastingen en boekingskosten moet betalen.” En die kunnen op sommige luchthavens alsnog oplopen tot honderden euro’s. 

Lees ook: Met deze tips bespaar je 5.000 euro per jaar

Omreizen

Voor anderen kan een frequent flyer-programma wel werken. Op Explorista.nl is een verhaal te lezen over een jongen die het sparen van punten naar een nieuw niveau heeft gebracht. Hij boekt 'spaarvluchten', waar hij zelf voor betaalt. Een vlucht moet dan zoveel mogelijk tussenstops hebben en hij wil een zo groot mogelijke afstand afleggen. Daarmee spaart hij de meeste punten.

“Dat betekent dat ik soms vijf dagen in het vliegtuig zit, om daarna genoeg punten te hebben voor een heel leuke gratis retourvlucht.” 

Actief meedoen aan een frequent flyer-programma vraagt dus vooral om toewijding. Vijf dagen in een vliegtuig zitten voor een gratis retourvlucht zal niet voor iedereen weggelegd zijn. 

Wil je het toch proberen, dan wordt op Explorista.nl nog een extra tip gegeven: boek met je gespaarde punten een businessclass-ticket. “Soms is een economy ticket 200 euro, en een businessclass ticket 1400 euro, maar gaat het maar om een verschil van 500 miles.” 

Zie ook: Zes keer bezuinigen zonder extra inspanningen

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Pelé-index: zo presteren je voetbalaandelen

Beleggen in voetbalaandelen? Beter van niet. "Gejuich in het stadion gaa... Lees verder ›