IEXGeld

Dossiers

Profiel

Check deze kosten voordat je een auto importeert

Het kan een stuk voordeliger zijn om een auto niet in Nederland te kopen, maar in bijvoorbeeld Duitsland. Daar zijn de prijzen vaak lager, mede dankzij belastingvoordelen, een gigantisch aanbod en lagere verkoopmarges.

Ook kun je een (klein) voordeel genieten wat betreft de btw op een auto. De btw-tarieven zijn in bepaalde Europese landen lager dan in Nederland.

In Nederland moet je rekening houden met een tarief van 21%, terwijl je in Duitsland of Luxemburg te maken krijgt met een percentages van 19% of zelfs maar 17%. Dat kan op een autoprijs van 25.000 euro bijvoorbeeld 500 tot 1.000 euro schelen.

Klinkt allemaal goed, maar let op: wie een auto importeert krijgt wel met verschillende kostenposten te maken. Hieronder lees je waarmee je rekening moet houden.

Lees ook: Voor een tweedehands auto moet je in Duitsland zijn

Btw op btw

Het genoemde btw-voordeel kan helaas voor een vervelende kostenpost zorgen. Als de Belastingdienst de gekochte auto als nieuw beschouwt (bij auto's met minder dan 6.000 kilometer op de teller of jonger dan zes maanden), dan ben je alsnog btw verschuldigd over het volledige aankoopbedrag.

In dat geval betaal je dus btw over btw. Het blijkt in de praktijk vaak lastig om de btw die je betaald hebt in een ander land nog terug te krijgen. Je betaalt sowieso btw over btw als je een auto koopt in een land buiten de EU, zoals Zwitserland of Amerika.

Transportkosten

Ook niet onbelangrijk: hoe komt je auto eigenlijk in Nederland? Het goedkoopste is om 'm zelf op te halen, waarbij je je in het beste geval door iemand laat afzetten. Daar komen natuurlijk ook kosten bij kijken.

Moet je vanuit het midden van Nederland een auto ophalen in bijvoorbeeld Düsseldorf (een tripje van ongeveer 200 kilometer) dan kost je dat ongeveer 25 euro tegen de huidige benzineprijs en een gemiddeld verbruik van 1 op 14. De terugweg kost je het dubbele, want je rijdt met twee auto’s terug.

Maar terug naar Nederland rijden mag zomaar niet. Je moet een tijdelijk kenteken aanvragen,  wat in Duitsland bijvoorbeeld 150 euro kost. Daarvoor krijg je overigens ook een verzekering en kentekenplaten. Je kunt ook een bedrijf inhuren die de transport en aankoopafwikkeling verzorgt of je kunt een oplegger regelen, maar in veel gevallen zal je duurder uit zijn.

Invoerrechten betalen

Invoerrechten betaal je alleen als je je auto koopt in een land dat geen EU-lidstaat of aanverwante lidstaat (IJsland, Noorwegen of Liechtenstein) is. Ook Zwitserland behoort tot dit rijtje.

De invoerrechten voor auto’s zijn meestal 10% over de waarde die de douane heeft bepaald. Deze douanewaarde is meestal gebaseerd op de factuurwaarde en de transportkosten.

Bpm en de rest

De belasting die je naast btw moet betalen heet Belasting van personenauto's en motorrijwielen, kortweg bpm. Hoeveel dat is hangt af van de nieuwprijs van de auto, de CO2-uitstoot en het soort brandstof waarop de auto rijdt.

Koop je een gebruikte auto en laat je deze importeren dan geldt een korting op de bpm. Soms wel tot 60% van de oorspronkelijke bpm bij een auto van drie jaar. Koop je een zeer schone auto, dan hoef je helemaal geen bpm te betalen. Benieuwd hoeveel je moet betalen aan bpm? Hier lees je hoe je dit zelf kunt uitrekenen.  

Registratie RDW

Als je in Nederland bent moet je het buitenlandse kentekenplaat laten vervangen voor een Nederlandse bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Ook dit is niet kosteloos: je betaalt 100,25 euro voor een autocontrole én de inschrijving in het kentekenregister. Daarmee heb je overigens nog niet de kentekenplaten binnen. Voor twee kentekenplaten betaal je circa 40 euro.

Lees ook: Ongeregistreerd rondrijden is geen goed idee

Al met al kunnen de kosten voor het importeren van een auto dus redelijk oplopen. Tel je de hierboven genoemde kosten bij elkaar op, dan kom je uit op ongeveer 365 euro. Misschien weegt het voordeel van importeren daar tegen op, maar reken dat wel goed na.

Het is noodzakelijk om een goede prijsvergelijking te maken tussen de aanschafwaarde van een auto in Nederland en de waarde van een auto in het buitenland.

Reacties

Er is nog niet gereageerd.

Lees ook:

Dit verandert er per 1 juli

Andere BPM-tarieven, een langer geboorteverlof en nog 3 andere veranderi... Lees verder ›