IEXGeld

Dossiers

Profiel

De directie is wél aansprakelijk als jouw jas uit de garderobe wordt gestolen

"De directie is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal en/of beschadiging van uw eigendommen."

Nou, de directie is dat dus wél.

Een bordje met zo'n tekst kan voor ondernemers, zoals horecabazen, een mooie manier zijn om onder de verantwoordelijkheid uit te komen. Maar zo werkt het niet.

De horecabaas is gewoon aansprakelijk

Want als je je jas in een bewaakte (betaalde) garderobe laat ophangen, is er in feite een overeenkomst tussen jou en het bedrijf: jouw spullen vallen dan onder de verantwoordelijkheid van de ondernemer - de bewaarnemer. En is je jas of tas vervolgens weg of kapot, dan is de directie gewoon aansprakelijk, schrijft Z24. Je hebt er recht op je spullen in goede staat terug te krijgen.

Anders is het wanneer je jas ergens in een hoek gooit, bijvoorbeeld in een bar. Wordt hij dan weggenomen, dan kun je niet naar de directie stappen om verhaal te halen.

Fietsen en caravans

Het principe geldt niet alleen in het geval van zoekgeraakte jassen en tassen in garderobes van café's en theaters. Het is óók het geval bij - bijvoorbeeld - bewaakte fietsenstallingen.

En NRC Handelsblad schrijft over een man die voor 225 euro per jaar z'n caravan stalde in een loods. De eigenaar van de loods verplaatste de caravan en veroorzaakte een deuk: 3000 euro aan schade. Hij vond alleen niet dat hij aansprakelijk was - hij had immers zo'n kek bordje hangen - maar de caravaneigenaar maakte er in het tv-programma De Rijdende Rechter een zaak van, en won.

Zo los je het op

Heb je schade, spreek het bedrijf daar dan direct op aan en vraag een schadevergoeding.

Gaat het bedrijf niet akkoord, schrijf dan een brief waarin je de hoogte van de schade en je rekeningnummer noemt en (de ernst van) de situatie schetst. Z24 schrijft dat je moet kunnen aantonen hoeveel schade je hebt, welke spullen je hebt afgegeven. Maak foto's, betrek er desnoods getuigen bij.

Je kunt er ook voor kiezen om, als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, je verzekeraar in te schakelen om de schade vergoed te krijgen. Of een procedure te starten, mocht het bedrijf dat jou moet betalen weigeren om mee te werken.

Wel kan het zijn dat je verzekeraar zich pas met een zaak gaat bezighouden als er sprake is van een minimumbedrag aan schade. Zelf kun je natuurlijk ook een zaak starten, maar vraag je wel af of de moeite en eventuele kosten ervan het waard zijn.

Lees ook: Check je verzekeringen, je hebt er maar drie nodig

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›