IEXGeld

Dossiers

Profiel

De aantrekkelijkste werkgevers van Nederland

Universum presenteerde deze week weer zijn ranglijst van de honderd meest aantrekkelijke werkgevers onder studenten. Er deden bijna 23.000 studenten mee van 33 universiteiten en hogescholen in Nederland. Hun favoriete werkgevers waren onder andere Tesla, Heineken en de Rijksoverheid.

De studenten werden opgedeeld in vijf groepen: bedrijfskunde/economie, technische/IT/bèta studies, gedragswetenschappen/kunst/onderwijs, rechten en gezondheid/medicijnen. Bij vier van de vijf groepen eindigde Heineken in de top tien als werkgever. Wellicht ook niet zo gek, welke student houdt er nou niet van bier.

Vooral studenten bedrijfskunde/economie blijkbaar, daar staat Heineken al voor het tweede opeenvolgende jaar op één. Wat ook kan hebben geholpen is hun wereldwijde campagne Go Places, gericht op het binnenhalen van getalenteerde starters.

Opvallende stijgers

Er zijn dit jaar een paar opvallende stijgers te vinden in de lijst. Zo neemt Tesla de eerste positie in onder technische studenten. De maker van duurzame elektrische auto’s wordt steeds populairder, terwijl bedrijven als Shell licht dalen in populariteit. Dit sluit aan bij de tendens dat studenten betekenisgeving en ondernemerschap in hun werk steeds belangrijker gaan vinden.

Dat is ook te zien bij andere stijgers, bijvoorbeeld Coolblue, dat enkele jaren geleden nog een kleine start-up was. Inmiddels is het een zeer succesvol bedrijf. Verder komt Booking.com binnen op een indrukwekkende zestiende plaats.

De Rijksoverheid is de populairste werkgever onder studenten in de richtingen gedragswetenschappen/kunst/onderwijs, rechten en gezondheid/medicijnen. Dat is opvallend, want de Rijksoverheid heeft (terecht of onterecht) vaak een stoffig karakter. Wellicht hebben studenten ontdekt dat je als ambtenaar heel wat extra vrije dagen krijgt. 

FMCG minder populair

Grotere multinationals als Google, Microsoft, KLM en Apple leveren juist plekken in. Samen met de FMCG (Fast Moving Consumer Goods) zijn het de grote dalers. Slechts 9% van de studenten wil nog graag werken in deze sector, waarin merken als Unilever, Nestlé en L’Oréal zich bevinden.

Deze sector staat niet bekend om zijn innovatie, wat voor studenten een belangrijke motivatie bleek te zijn dit jaar. Ook belangrijk zijn de balans tussen werk en vrije tijd en een betekenisvolle baan.

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›