IEXGeld

Dossiers

Profiel

Niet blij met je online aankoop? Check het herroepingsrecht.

De kerstvakantie biedt altijd een goed moment om jezelf een beetje te verwennen door iets te kopen. Misschien kon je de psychologische trucjes van winkeliers niet weerstaan. Maar het kan voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent met het gekochte product. Heb je iets online gekocht, dan kun je je beroepen op het herroepingsrecht. Wat houdt dit precies in?

Lees ook: Vier dingen om op te letten als je online iets koopt

Zelf verantwoordelijk

Als je iets via internet koopt, dan heb je een bepaalde periode de tijd om je aanschaf terug te sturen als je er niet helemaal tevreden mee bent. Vaak gaat het om veertien dagen, maar bij Bol.com is dit bijvoorbeeld dertig dagen. Een geldige reden hoef je niet op te geven.

In principe kun je via e-mail of een formulier aangeven dat je het product wilt terugsturen en het geld terug wilt krijgen. Voordat je het product terugstuurt, mag je het uitpakken en testen, zoals je dat in de winkel ook zou doen.

Wel moet je er op letten dat het product weer netjes bij de verkopende partij terechtkomt. Jij bent zelf namelijk aansprakelijk als bijvoorbeeld je nieuwe PlayStation minder waard wordt doordat er krasjes op zijn gekomen.

Lees ook: Nooit meer verzendkosten betalen. Dat moet kunnen!

Niet alleen het aankoopbedrag terug

De kosten voor het terugsturen kunnen voor jouw rekening zijn, als de webwinkel dat voorafgaand aan de aanschaf heeft aangegeven. De winkel is vervolgens verplicht om jou het verschuldigde bedrag zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen veertien dagen na ontvangst van jouw pakketje, terug te betalen.

Dit bedrag is inclusief alle kosten die zijn gemaakt bij de levering van het product. Denk hierbij aan boekings-, reserverings-, administratie- of betalingskosten. Ook verzendkosten vallen hieronder, tenzij je voor een duurdere verzending hebt gekozen.

De winkel mag niet uitbetalen in waardebonnen en moet jou met hetzelfde betaalmiddel terugbetalen.

Deze producten vallen niet onder het herroepingsrecht 

Je kunt je niet altijd beroepen op het herroepingsrecht, bijvoorbeeld als je financiële producten of bepaalde diensten hebt aangeschaft. ThuisWinkel Waarborg stelde een lijst samen van producten die niet onder het recht vallen:

  • Producten vervaardigd conform instructies van de consument (maatwerk).
  • Producten die kunnen bederven binnen de bedenktermijn.
  • Makkelijk kopieerbare producten die niet retourneerbaar zijn wanneer de verzegeling is verbroken, zoals games, dvd's en cd's.
  • Losse kranten en tijdschriften (geen abonnementen).
  • Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van een consumentenkoop, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na dertig dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de handelaar geen invloed heeft.
  • Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.

Digitale producten en veilingsites

Voor digitale producten (zoals apps of downloads) geldt standaard een bedenktijd van veertien kalenderdagen, tenzij het product of de dienst al binnen de bedenktijd geleverd wordt.

Dit geldt sinds een jaar ook voor Apple-producten die zijn aangeschaft via iTunes of de App Store. Ook bij aankopen via online veilingsites kun je je vaak beroepen op het herroepingsrecht, terwijl de sites zelf vaak zeggen dat dit niet mogelijk is.

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›