IEXGeld

Dossiers

Profiel

Voor een tweedehands auto moet je in Duitsland zijn

Wie een mooie tweedehands auto wil aanschaffen kan het beste de grens even over, schrijft Elsevier. Koop er eentje in Duitsland, meldt het tijdschrift, want daar zijn de wagens een stuk goedkoper dan hier. Bovendien heb je er veel meer keuze.

Papierwerk en transport regelen

Wel moet je dan wat papierwerk en het transport fiksen, maar dat kun je eventueel uitbesteden aan een importbedrijf. Dat is op zich slim, want rijd je de auto zelf naar Nederland, dan moet je in Duitsland eerst een tijdelijk kenteken aanvragen én de auto moet er WA-verzekerd zijn.

Het kost je al met al een paar duiten (en ook moet je nog belasting betalen trouwens - daarover verderop meer), maar er staan wel de lagere autoprijzen tegenover.

Check bijvoorbeeld de websites autoscout-24 en mobile.de. Of kijk eens op Automotive Import (waar je ook uitleg en importtips krijgt). Je vindt een prima aan bod aan occasions op bouwjaar, merk en type.

Belasting betalen

De belasting die je moet betalen heet belasting van personenauto's en motorrijwielen, kortweg bpm. Hoeveel dat is hangt volledig af van hoe oud je auto is. Hoe ouder, hoe minder bpm. De mate waarin je auto wordt afgeschreven is van invloed op de belasting die je moet betalen.

Elsevier geeft een rekenvoorbeeld. Dat komt, kort samengevat, hier op neer:

Je hebt een Mercedes-Benz op het oog. Hij komt uit 2013 en heeft 34.000 kilometer op z'n teller. In Nederland moet je er 36.000 euro voor betalen.

Volgens de koerslijst heeft-ie een inkoopwaarde 33.000 euro. Nieuw zou hij 54.000 euro gekost hebben en dat betekent dat hij inmiddels voor 39% is afgeschreven.

De bpm van de auto is oorspronkelijk 7.845 euro. Daar zou je - als het in Nederland zou gelden - dan ook 39% af mogen halen: 4.785 euro blijft dan over. Koop je de auto in Nederland, dan hoef je dat niet te betalen. Haal je 'm uit Duitsland, dan wel. Maar daar kost-ie maar 28.000 euro. Tel je de belasting er bij op, dan kost hij 32.785 euro.

Verschil: prijs in Nederland (36.000 euro) min prijs in Duitsland (32.785 euro): 3.215 euro.

Natuurlijk moet je vervolgens, zoals gezegd, nog wel geld betalen voor de import. Bovendien moet je wagen APK-gekeurd zijn en geregistreerd worden door de Dienst Wegverkeer (RDW). Maar al met al kun je toch zo 2.000 tot 2.500 euro besparen. Je moet er alleen even wat moeite voor doen.

Lees ook: Koop deze zeven dingen tweedehands en bespaar

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›