IEXGeld

Dossiers

Profiel

Wel of geen vergoeding bij een stroomstoring: dat zit zo

Inwoners van de Amsterdamse binnenstad hadden vanmorgen te kampen met een stroomstoring die ongeveer anderhalf uur duurde. Zij krijgen geen compensatie. Wanneer krijg je dat wél? DFT Geld vroeg het aan netbeheerder Liander - wij kijken even mee.

  • Je kunt een compensatie verwachten als een stroomstoring langer duurt dan vier uur - gerekend vanaf de eerste melding.

  • Voor de eerste vier uur krijg je als klant 35 euro gecompenseerd. Voor iedere vier uur ná de eerste vier uur, ontvang je 20 euro.

  • Netbeheerders - zoals Liander dus - zijn aansprakelijk voor een stroomstoring tot een maximaal bedrag van 3.500 euro per huishouden.

  • In principe verrekenen netbeheerders de vergoeding op eigen initiatief, gewoon in de maandelijkse rekening.

Wat betreft die automatische verrekening: het is uiteraard wel slim om even te checken of het daadwerkelijk is gebeurd.

Eerder schreven we trouwens al dat de algemene compensatieregeling, zoals het heet, niet geldt als de oorzaak van de storing in een deel van het elektriciteitsnet met een heel hoge spanning ligt.

Lees ook: Weet jij wat je precies betaalt voor stroom?

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›