IEXGeld

Dossiers

Profiel

De prijs van een hamburger als economische indicator

In de rubriek What the...finance nemen we iedere week een wetenswaardig financieel begrip, afkomstig van De Financiële Begrippenlijst (dfbonline.nl), onder de loep. Vandaag: Big Mac-index.


Een hamburger als economische indicator. Het klinkt op het eerste gezicht misschien wat vreemd, maar hij bestaat: de Big Mac-index.

Deze index - in 1986 in het leven geroepen door weekblad The Economist - wordt gebruikt om wereldwijde prijs- en valutaverschillen te meten. Om te kijken of een munt is over- of ondergewaardeerd ten opzichte van een andere munt.

Check ook: Dit heeft de nationaliteit van een bikinimodel met de beurskoers te maken

De koopkrachtpariteit

Op basis van actuele wisselkoersen vergelijkt de index wereldwijd de prijzen van Big Mac's. Feitelijk wordt de koopkrachtpariteit gemeten: de wisselkoers, gecorrigeerd door het verschil in prijsniveau tussen landen (waarmee koopkracht en welvaart internationaal beter vergeleken kunnen worden).

Omdat keten McDonald's bijna overal ter wereld is gevestigd, de Big Mac een standaard product is én productiemiddelen vrijwel overal lokaal worden ingekocht, zou deze informele index de werkelijke situatie redelijk benaderen.

Is de hamburger in het ene land - omgerekend - duurder dan in bijvoorbeeld Amerika, dan zou je volgens The Economist kunnen stellen dat de munt van dat ene land overgewaardeerd is ten opzichte van de dollar.

Hier vind je een interactieve versie van de index.

Lees ook: Wat hoge hakken, hamburgers en kortingsbonnen over de economie zeggen

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›