IEXGeld

Dossiers

Profiel

Deze vier factoren zijn van invloed op beurskoersen

Beurskoersen bewegen omlaag, omhoog en zijwaarts. Maar dat doen ze natuurlijk niet zomaar - er zijn verschillende factoren op van invloed. Grofweg zijn er vier algemene factoren:

  1. bedrijfsnieuws
  2. de industrie
  3. het sentiment
  4. de economie

Als je deze factoren goed in de gaten houdt krijg je beter inzicht in wat (de waarde van) een aandeel mogelijk gaat doen. Je kunt die kennis gebruiken om voor jezelf te beoordelen of je een aandeel wel of niet moet (ver)kopen. Ik behandel de factoren hieronder één voor één.

Lees ook: Omlaag, omhoog of zijwaarts - is de beurs te voorspellen?

Factoren die van invloed zijn op de koers

1. Bedrijfsnieuws en –prestaties

Hoe een bedrijf presteert en in het nieuws komt is voor beleggers enorm belangrijk. Door ieder kwartaal of halfjaar met berichtgeving over de omzet en winst te komen, houdt het bedrijf beleggers op de hoogte van de prestaties.

Uit deze informatie kun je als belegger opmaken of het bedrijf wel of niet aan de marktverwachtingen voldoet en wat de vooruitzichten zijn.

Een koers kan snel dalen als blijkt dat een bedrijf beneden de verwachting heeft gepresteerd of de verwachtingen voor de rest van het jaar neerwaarts heeft bijgesteld. De aankondiging van dividenduitkeringen, de introductie van een nieuw product of het binnenhalen van een grote opdracht kan dan weer de koersen omhoog stuwen.

Ook van invloed:

  • Het ontslaan van werknemers
  • Een overname of samenvoeging
  • Een nieuw management
  • Schandalen of fouten in de boekhouding

Check ook: Houd je beleggingsemoties binnen de perken met een dagboek

2. De industrie

Het komt vaak voor dat de aandelenkoersen van bedrijven die in dezelfde sector opereren redelijk gelijk aan elkaar bewegen. Dit heeft te maken met marktcondities, die voor vrijwel ieder bedrijf in de sector spelen. Is de olieprijs laag, dan zullen olliebedrijven daar last van hebben.

3. Sentiment

Het sentiment van beleggers bepaalt of aandelen in waarde stijgen of dalen. Is er een bullmarkt, dan is er sprake van een sterke aandelenmarkt met stijgende koersen en een groeiend beleggersvertrouwen. Deze ontwikkeling hangt vaak samen met een herstel van de economie of een economische opwelling. Is er een bearmarkt, dan spreek je van een zwakke markt met dalende koersen en een laag beleggersvertrouwen.

Lees ook: Negen tips voor succesvol beleggen in aandelen

4. Economische factoren

Hoe ligt de economie erbij? Dat is een belangrijk element op de beurs. Als het - zoals vermeld - beter gaat met de economie, dan kunnen aandelen in waarde stijgen. Beleggers kopen meer aandelen, in de hoop dat ze in waarde stijgen en dat daarmee hun rendement hoger is.

Als de vooruitzichten op de economie niet zo rooskleurig zijn, dan overwegen beleggers mogelijk om minder te kopen of zelfs aandelen te verkopen. De politieke situatie in een land speelt hierbij zeker een rol. Komt er een nieuwe regering, die ineens een nieuw (economisch) beleid invoert? Dan heeft dat invloed op de beurs.

Inflatie of deflatie is eveneens een belangrijke economische factor. Inflatie betekent dat geld minder waard wordt doordat de gemiddelde prijzen (ook wel het algemeen prijspeil genoemd) stijgen. De oorzaak ervan is vaak de stijging van het nationaal inkomen of van het aantal geproduceerde goederen. Sterke inflatie zet de winst en omzet van een onderneming onder druk. Deflatie betekent een daling van prijzen en is voor bedrijven ook niet altijd goed.

Lees ook: Technische analyse: de drie meest gebruikte grafieken

Een centrale bank, bijvoorbeeld de Federal Reserve in Amerika, kan een renteverhoging (bij inflatie) of renteverlaging (bij deflatie) instellen. Dit kan de economie stabiliseren. Als een bedrijf geld leent om bijvoorbeeld uit te breiden, zorgt een hogere rente voor een dure lening. Dit zet de winsten van een bedrijf eveneens onder druk.

Tot slot is de waarde van de euro ten opzichte van andere valuta belangrijk. Veel Europese bedrijven verkopen producten aan bijvoorbeeld Aziatische of Amerikaanse consumenten. Als de euro stijgt, dan wordt het voor deze consumenten duurder om Europese producten aan te schaffen.

Lees ook: Technische analyse: hoe bepaal je de trend van een koers?

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Pelé-index: zo presteren je voetbalaandelen

Beleggen in voetbalaandelen? Beter van niet. "Gejuich in het stadion gaa... Lees verder ›