IEXGeld

Dossiers

Profiel

De relatie tussen zonneschijn en hogere koersen

Je beleggingsbeslissingen nemen op basis van beurswijsheden, -gezegdes of uitspraken van bekende beleggers is geen goed idee. Toch bevatten die uitspraken soms een behoorlijke kern van waarheid.

Een paar bekende beursgezegdes zijn:

  • Hoe korter de rokjes, hoe hoger de koersen.
  • Hoe sneller de top, hoe groter de strop.
  • Een belegger kan het beste op zijn handen zitten.
  • Wat omhoog gaat, komt ook eens weer naar beneden.
  • Rendement is pas behaald als er geen posities meer resteren.
  • Een terugval op de beurs is even gewoon als een voorjaarsstorm.
  • Staat het in de krant, dan ben je te laat.
  • Elk aandeel dat je in portefeuille hebt, zou je in principe moeten willen kopen als je het nog niet had.

Lees ook De tien wijsheden van superbelegger Warren Buffett

Naast dit soort wijsheden zijn er ook verschillende beurseffecten te noemen. Deze effecten ontstaan door gedrag van beleggers. Hieronder noemen we er zes.

1. Maandeffecten

Naast deze wijsheden zijn er in de jaren ook verschillende beurseffecten ontstaan. De maandeffecten bijvoorbeeld: in bepaalde maanden gaan koersen gemiddeld vaker omhoog dan in andere maanden.

Een oude beurswijsheid zegt Sell in May then go away, but remember come back in September. Dit lijkt onzin, maar blijkt in de praktijk vaak een winstgevende strategie te zijn.

Misschien komt dit doordat in de zomer- en vakantiemaanden niemand wil kopen, omdat ze liever andere dingen doen? Met september bedoelen ze waarschijnlijk wel eind september, want gemiddeld dalen de koersen in september.

Voorheen was het januari-effect ook belangrijk op de beurs. In januari stegen aandelenkoersen meestal met een paar procent. Waarschijnlijk kwam dat doordat grote beleggers in januari nieuw budget hadden om met frisse moed weer te kunnen investeren. Dit effect is de laatste jaren enigszins uitgewerkt.

Wat opvallend is aan deze maandbewegingen, is dat ze voor de hele wereld opgaan. Dus ook in de Verenigde Staten, in Groot-Brittannië en zelfs in Japan zijn zulke bewegingen in deze maanden te zien.

Lees ook: De vier meest gebruikte beleggingstrategieën

2. Grote en kleine bedrijven

Grote bedrijven zijn meestal duurder dan kleine bedrijven. Kleine bedrijven hebben meestal een lagere koers-winstverhouding dan grotere bedrijven. Waarom? Allereerst is er een wat groter risico bij kleinere bedrijven. Als bij een klein bedrijf een fabriek afbrandt, ligt het hele bedrijf stil. Als dat bij Shell gebeurt, is dit waarschijnlijk niet eens in de winst te zien.

Daarentegen is de kans op een winstmeevaller ook groter. Het kan zijn dat die ene markt, waar dat bedrijf net in zit, het ontzettend goed doet. Bij Shell zal dit effect nauwelijks meetbaar zijn, omdat ze in zoveel markten zitten. Over een langere periode gemeten is het rendement op kleinere fondsen hoger dan op grotere beursfondsen.

3. Grote schoonmaak

Aan het einde van het jaar schonen de meeste fondsmanagers hun portefeuille op. De aandelen die het niet goed hebben gedaan worden verkocht - dat staat immers niet goed richting klanten en andere opdrachtgevers - en de aandelen die het uitstekend hebben gedaan, worden nog even bijgekocht.

Hierdoor kunnen de fondsmanagers een mooie portefeuille laten zien. Dit betekent extra neerwaartse druk op de aandelen die het reeds slecht hebben gedaan en een extra opwaartse druk op de aandelen die het goed hebben gedaan.

Lees ook: Rijk worden is vroeg beginnen

4. Bijgeloof

Beleggers leven in een onzekere wereld. Zij weten nooit wat de koersen van morgen gaan doen. Als er weer een vrijdag de dertiende aan komt, zullen sommige beleggers wat voorzichtiger aan doen. Dat komt misschien wel omdat op vrijdag 13 oktober 1989 de Amerikaanse Dow Jones om één dag 7% daalde. In de praktijk blijkt vrijdag de dertiende helemaal geen extra ongeluksdag te zijn voor beleggers.

5. Ronde getallen

Koersen hebben over het algemeen de neiging om in de buurt van ronde getallen te blijven. Dit komt omdat deze getallen vaak als aan- of verkoopdoel worden gebruikt. Bijvoorbeeld "bij 100 euro ga ik verkopen", of "bij 50 euro ga ik dat aandeel kopen".

Verkoop dus op 99,50 en koop op 100,50 dan maak je een grotere kans op winst.

6. Mooi weer-effect

Volgens de Amerikaanse professoren David Hirshleifer en Tyler Shumway beïnvloedt het weer de beurskoersen. Deze onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar het koersverloop van 26 aandelenbeurzen over de hele wereld.

Ze ontdekten ze een duidelijk relatie tussen zonneschijn en oplopende koersen. Omgekeerd bleek ook dat bij bewolking de kans op lagere koersen toenam. Vooral in Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Brussel zou het effect goed meetbaar zijn.

Volgens Shumway is het effect weliswaar niet groot, maar is het wel degelijk aanwezig. Een verklaring voor het verschijnsel is dat mensen zich bij mooi weer prettiger voelen en optimistischer zijn. Bij grijs, druilerig weer voelen ze zich somberder.

In de psychologie zijn veel bewijzen bekend van beïnvloeding van het handelen van mensen door hun stemming, en stemmingen worden beïnvloed door het weer.

Lees ook: Laat je belegging niet beïnvloeden door ruis

Deze tekst is een bewerking uit de Cursus Beleggen van Corné van Zeijl.

Gerelateerde Tools

Lees ook:

Beleggen in obligaties voor beginners

Wat is een obligatie en is het verstandig om erin te beleggen? IEX-redac... Lees verder ›