IEXGeld

Dossiers

Profiel

Wanted: een koper. Zo zet je je huis in de spotlights

Kijk! Dit te koop staande huis wordt op een wel heel bijzondere manier onder de aandacht gebracht:


Het filmpje is onderdeel van de Huizenpromoter van ABN Amro: een actie waarbij je de gedurende de hele maand december een opvallende promotieactie voor je te koop staande woning kunt winnen.

Je huis op een reclamebord langs de snelweg bijvoorbeeld, of een hoofdrol in een radiocampagne. Of dus, zoals in bovenstaand filmpje, een bezichtigings-achtbaan. Als dat de kans op bezichtigingen (en uiteindelijk op verkoop) niet vergroot...

Aandacht voor je woning regelen: zes tips

Heel leuk natuurlijk, maar eerlijk is eerlijk: de kans dat je niet wint is groter dan de kans dat je woning wel door ABN Amro gepromoot zal worden.

Gelukkig kun je zelf ook een heleboel dingen doen om je huis onder de aandacht van potentiële kopers te brengen. Zes tips.

1. Maak een originele website

Natuurlijk staat je huis al op een site als Funda (toch?). Dat is in elk geval een van de eerste stappen om te zetten. Maar dan: heb je enig idee met hoeveel mensen je die site moet delen? Het zijn er duizenden. Verspreid over heel Nederland uiteraard, maar toch: probeer maar eens op te vallen tussen zoveel anderen.

Maak daarom ook een eigen website voor je woning, zo tipt eyeOpen. Als je het zelf niet kunt of wilt doen, kun je professionals zoals de mensen achter Promoot uw woning of Woning Minisite inschakelen.

Je kunt je site helemaal inrichten zoals jij het wilt en je daardoor onderscheiden van andere verkopers. Maak het origineel, maak er een belevenis van. Denk bijvoorbeeld aan een soort filmtrailer, speciaal voor je huis en de buurt (let op: het kan slim zijn daar een professionele partij voor in te schakelen).

Kijk of je de link naar je eigen website ook op je Funda-profiel kunt zetten (je moet immers wel een 'podium' hebben). Ook leuk: maak een QR-code voor je site. Die kun je in bijvoorbeeld advertenties zetten.

2. Je huis op social media

Deel de link naar je Funda-profiel of eigen website op social media. Schrijf er een goede tekst bij. Noem bijvoorbeeld een unique selling point, zoals glas-in-lood-ramen. Dat nodigt veel meer uit dan een link alleen.

Zet je je huis op Facebook? Zorg dan dat dit specifieke bericht door iedereen te bekijken is, dus niet alleen door jouw vrienden (dat kun je regelen via je privacy-instellingen). Op die manier kunnen meer mensen hem zien (en dus delen!).

Op Twitter geldt eenzelfde principe. Als je je tweets hebt afgeschermd krijgen alleen de mensen die jou volgen er iets van mee. Wil je dat iedereen je bericht kan zien, dan zul je je profiel openbaar moeten maken.

Houd het niet bij één update. Deel af en toe iets leuks: laat in de zomer zien hoe goed het toeven is in je tuin en maak rond de kerstdagen een foto van hoe gezellig de kerstboom staat. Je kunt zelfs een video met rondleiding plaatsen. Zorg wel dat het geen overkill aan updates wordt, om te voorkomen dat vrienden zich gaan ergeren.

3. Pak uit met het te koop-bord

Wie z'n huis verkoopt zet een bord in de tuin of plakt iets op de ramen. En dat wordt vast wel eens opgemerkt door voorbijgangers, maar of het nou echt heel erg opvalt?

Dat kan origineler. Bijvoorbeeld door het bord én je tuin te versieren, eventueel in de stijl van het seizoen. Of maak een bord waarop je schrijft dat geïnteresseerden welkom zijn om een kop koffie te komen drinken. Gastvrij, laagdrempelig. Wie weet houd je er direct een bezichtiging aan over.

4. Posters ophangen en flyeren

Maak een stel posters en doe een rondje langs drukke plekken, schrijft eyeOpen. Auteur Ellis Schrijvers noemt stations als voorbeeld. Maar je kunt je poster natuurlijk ook (laten) ophangen bij de supermarkt en lokale ondernemers.

En misschien durf je het aan om te gaan flyeren in je eigen buurt? Door flyers in brievenbussen te stoppen - let wel op ja/nee-stickers - of uit te delen aan voorbijgangers, bijvoorbeeld (let op: het kan zijn dat het op bepaalde plaatsen in jouw gemeente niet is toegestaan om dit te doen - ga dat na).

Met een beetje geluk is een buurtbewoner geïnteresseerd in een groter of juist kleiner huis in de wijk, of kent hij iemand die er erg graag wil komen wonen. Ook hier geldt: doe niet té overdreven, houd het leuk.

5. Doe mee aan een open dag (of organiseer er zelf één)

Makelaarsvereniging NVM organiseert regelmatig een open huizen dag. Ook de open huizen route is bekend, en zo zijn er meer initiatieven.

Als je daar als verkoper aan meedoet krijgt je huis nét wat meer aandacht en kunnen potentiële kopers zonder afspraak komen kijken. Laagdrempeliger dan wanneer ze eerst een bezichtiging moeten inplannen.

Zelf kun je natuurlijk ook een keer (kleine) open dag organiseren, los van gewone bezichtigingen. Dat moet je vooraf natuurlijk wel duidelijk kenbaar maken (bijvoorbeeld op je eigen website, je social media en posters).

Houd er wel rekening mee dat je zelf voor gastvrouw- of heer moet spelen. NVM heeft een lijst met aandachtspunten die je kunt gebruiken. En zorg natuurlijk voor een goede eerste indruk - tips vind je hier.

6. Loof een beloning uit

Misschien niet het eerste waar je aan denkt: een vindersloon uitloven. Wel het overwegen waard, want het kan de mensen in jouw omgeving - kennissen, vrienden - stimuleren om (nog harder) hun best voor jou te doen.

Voor een groter bereik kun je je huis op Zoek de Koper zetten, weet eyeOpen.

Besluit je een beloning uit te loven? Maak dit dan ook duidelijk op je website, in social media-berichten en op posters. Dan val je misschien wel een stuk beter op.

Lees ook: Knap je huis op, dan verkoop je sneller

Heb jij ook tips? Hoe zou jij je huis onder de aandacht brengen? Laat 't weten in de reacties hieronder.

Lees ook:

Nationaal Koopstartfonds is sigaar uit eigen doos

Starters op de woningmarkt kunnen na de zomer iets gemakkelijker een hui... Lees verder ›