IEXGeld

Dossiers

Profiel

Hier heb je recht op als je vlucht vertraagd is

Wie met de trein reist kan geld terugvragen bij vertraging. En, logisch eigenlijk, bij vliegreizen geldt dat net zo goed.

Als je vlucht later vertrekt dan gepland, dan heb je bepaalde rechten. Zo kun je soms geld terugkrijgen - misschien wel meer dan 600 euro.

Alle rechten staan in een Europese verordening - die vind je hier - en gelden in de volgende gevallen:

  • als je vliegt vanaf een luchthaven binnen de Europese unie.
  • als je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij vanuit een land buiten de Europese unie, maar wel naar een land binnen de Europese unie.

Houd er rekening mee dat dit alleen het geval is als de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht vooraf heeft bevestigd én je ingecheckt bent. Als je zelf ook niet op tijd was kun je nergens aanspraak op maken.

Recht op verzorging

Volgens de Rijksoverheid heb je bij vertraging in sommige gevallen recht op verzorging in de vorm van eten en drinken. Bovendien moet de luchtvaartmaatschappij je twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails aanbieden. Wanneer je vanwege de vertraging in een hotel moet overnachten, moet de luchtvaartmaatschappij dit voor jou regelen, evenals het retourvervoer tussen vliegveld en hotel.

Je hebt hier recht op wanneer:

  • de vluchtafstand kleiner is dan 1500 kilometer en de vertraging twee uur of langer duurt.
  • de vluchtafstand groter is dan 1500 kilometer en je een vertraging hebt die langer duurt dan drie uur.
  • de vluchtafstand groter is dan 3500 kilometer, je van of naar een land buitende Europese unie gaat en de vertraging langer duurt dan vier uur.

Ook een optie: niet meer gaan

Je kunt er ook voor kiezen om niet meer op reis te gaan. De luchtvaartmaatschappij moet de kosten van je vliegticket terugbetalen wanneer je meer dan vijf uur vertraging hebt.

Kies je hiervoor en zie je dus af van je vlucht, dan heb je ook geen recht meer op de eerder genoemde verzorging.

Beslist niet onbelangrijk: een vergoeding

Als je drie uur of later aankomt op je eindbestemming, dan heb je recht op een vergoeding. Dat zit als volgt:

  • Bij vluchten tot en met 1500 kilometer heb je recht op 250 euro.
  • Bij vluchten tot 1500 kilometer binnen de Europese Unie heb je recht op 400 euro. Dit geldt ook voor vluchten van of naar een land buiten de EU tussen de 1500 en 3500 kilometer.
  • Bij vluchten van of naar een land buitende Europese Unie van meer dan 3500 kilometer heb je recht op 300 euro. Als je meer dan 4 uur vertraging hebt, heb je recht op 600 euro.

Hierbij moet je rekening houden met één kanttekening: als de vertraging wordt veroorzaakt door buitengewone omstandigheden - oorlog, een orkaan, hevige sneeuwval - dan hoeft de luchtvaartmaatschappij je geen compensatie te geven. Maar wél mag je dan nog steeds op verzorging rekenen. Hier vind je meer informatie over buitengewone omstandigheden.

Zo ga je te werk

Soms zal de luchtvaartmaatschappij jou benaderen. Maar dit is niet altijd het geval. Is iets uit het bovenstaande verhaal op jou van toepassing, maar heb je geen verzorging gekregen of iets over een compensatieregeling gehoord, onderneem dan actie. Zorg ervoor dat je alle informatie over je vlucht, plus bewijsstukken zoals je instapkaart, bij de hand hebt.

Een uitgebreide omschrijving van de klachtenprocedure staat hier. Je kunt, in het kort, het volgende doen:

1. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij (tenzij de luchtvaartmaatschappij al contact met jou heeft opgenomen, natuurlijk).

Ook als je je reis via een touroperator hebt geboekt moet je bij de luchtvaartmaatschappij aankloppen. Kijk of je samen tot een oplossing kunt komen. Consuwijzer schrijft dat je, als dit niet lukt, een brief moet sturen. Hiervoor kun je dit voorbeeld gebruiken.

2. Kom je er ook dan nog niet uit, dan kun je je klacht voorleggen aan het meldpunt luchtvaartpassagiers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Gebruik hiervoor een klachtenformulier. De ILT houdt toezicht op de verordening en kan luchtvaartmaatschappijen beboeten als ze zich niet er niet aan houden en veel klachten binnenkrijgen. De ILT houdt zich alleen met klachten bezig die betrekking hebben op vluchten die korter dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden.

Let op: de luchtvaartmaatschappij is hierbij niks verplicht. Als de ILT jou gelijk geeft kan het nog steeds zijn dat de maatschappij je niet geeft waar je volgens de verordening recht op hebt.

3. Ook kun je ervoor kiezen naar de kantonrechter te stappen en een civiele procedure starten. Schakel eerst je rechtsbijstandsverzekering in, als je die hebt. De uitspraak van de rechter is, in tegenstelling tot die van de ILT, bindend.

Elsevier schreef onlangs wel dat het niet altijd even eenvoudig is om je compensatie ook daadwerkelijk te krijgen. Zo zijn er maatschappijen die - bewust? - traag reageren op verzoeken. Volgens het tijdschrift staat de Italiaanse Alitalia op internetforums bekend vanwege misleidende antwoorden op verzoeken.

De klachtenprocedure uitbesteden

Als je het hele proces liever uit handen geeft, bijvoorbeeld om lastig papierwerk te voorkomen, kun je een bedrijf inschakelen dat het werk van je overneemt. Elsevier noemt EUclaim als de bekendste. Maar voor zo'n dienst moet je natuurlijk wel betalen.

Lees ook: Vakantieganger, check je verzekeringen

Lees ook:

Zo bespaar je op streamingdiensten

Voorkom onnodige kosten. Lees verder ›